دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

شایدشماهم بابیماران قلبی دراطراف خود  که برای آنان آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی  انجام شده است آشناباشید. این دوروش ، یکی تشخیصی ودیگری یک روش درمانی موثر می باشد. آنژیوگرافی یک روش بینهایت موثر ودقیق برای تشخیص مشکلات عروقی وبویژه تنگی های شریانهاووریدهامی باشد. دراین روش یک ماده حاجب بداخل رگهای موردنظرتزریق می گردد. ماده حاجب درواقع یک مایع بی رنگ وشفاف می باشد که شبیه آب است ولی درنگاه ظاهری غلظت آن کمی بیشترازآب می باشد.

دکترمحمودهادی زاده دارای مدرک فوق تخصصی آنژیوگرافی وآنژیوپلاستی هستند. ایشان علاوه بردرمان بیماران قلبی عروقی وانجام درمانهای لازم به درمان واریس وبیماریهای وریدی نیز می پردازند. هرچند آنژیوگرافی بیشتر برای تشخیص بیماریهای شریانی (سرخرگها) بکارمی رود. لکن بهترین متخصص واریس ( بهترین متخصص واریس اصفهان) آنرا درتشخیص ودرمان بیماریهای وریدی ( سیاهرگها) هم بکارمی برند. دربسیاری ازموارد ، از عکس رنگی قلب یا عکس رنگی برای تشخیص بسیاری بیماریهای قلبی یاعروقی استفاده می شود.

گاهی در برخی بیماران از سی تی آنژیوگرافی هم بهره برده می شود . سی تی آنژیوگرافی می تواند بصورت سه بعدی عروق را نشان دهد.لیکن بیشترین دقت تشخیصی را آنژیوگرافی دارد.

روش انجام آنژیوگرافی چگونه است؟

بیمارابتدابرروی تخت مخصوص آنژیوگرافی می خوابد. سپس یک لوله مخصوص وباریک بنام شیت ، بداخل رگ موردنظر واردمی شود. وجوداین لوله که بنام شیت خوانده می شود، امکان انجام مانورهای مختلف را بهترفراهم می سازد. درابتدای ابداع روش آنژیوگرافی ، شیت استفاده نمیشد و لوله آنژیوگرافی بصورت مستقیم وابتدایی وارد رگ می شد. عدم وجودشیت باعث می شدکه امکان مانوردادن مناسب کاهش یابد .

بهرحال یک لوله باسر مناسب خم دار ، بنام کاتتر (یک لوله ظریف وقابل انعطاف) ازداخل شیت ، واردرگ بیمارمی شود. سپس ماده حاجب که درواقع حالت مایع دارد توسط یک سرنگ استریل ، ازانتهای کاتتروارد این لوله می شود. فشاری که سرنگ واردمی کند باعث می شود که مایع حاجب ازانتهای کاتتر( لوله ) خارج شود . ورود این ماده حاجب به داخل رگ باعث می شود که رگ توسط دستگاه آنزیوگرافی قابل دیدن شود.

این دستگاه ، دستگاهی استکه از اشعه ایکس استفاده می کند. اشعه ایکس به رگ تابانده می شود وفیلمبرداری ازرگ شروع می گردد. این باعث می شودکه مشکلات داخل رگ بخوبی مشخص شود. بهترین متخصص واریس ، در درمان واریس  با لیزرواریس نیز گاهی از همین تکنیک استفاده می کنند. البته بیشترین میزان استفاده از آنژیوگرافی وآنژیوپلاستی ، درتشخیص ودرمان مشکلات شریانهای قلب است.

 استفاده از عکس رنگی و سی تی آنژیوگرافی

البته آنژیوگرافی وآنژیوپلاستی برای همه بیماران قلبی استفاده نمی شود. باید خصوصیات خاصی وجودداشته باشد تانیاز به استفاده از این روش باشد. دربسیاری از موارد، دکترهادی زاده ( بهترین متخصص قلب وعروق اصفهان) از عکس رنگی برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده می نمایند. عکس رنگی قلب نیز می تواند باعث نشان دادن مشکلات عروقی شود .

ولی بهرحال باید توجه داشت که بهترین روش تشخیص قطعی ، آنزیوگرافی است. درواقع عکس رنگی قلب ونیز سی تی آنژیوگرافی که گاهی بکار برده می شوند ، نمی توانند بطورصددرصد تشخیص رامسجل نمایند. این روشها ، روشهای اولیه هستند وصرفا تشخیصی می باشند .

 آنژیوپلاستی چه تفاوتی با آنژیوگرافی دارد؟

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی عالی است که می تواند بابهترین کیفیت ، مشکلات داخل عروق رانشان دهد. این روش ، یک استاندارد عالی وطلایی محسوب می گردد. اگرقصدداشته باشیم بابهترین کیفیت مشکلات عروقی راپیداکنیم ازاین روش بهره می بریم . همانطورکه گفتیم این روش برای تشخیص بیماریهای عروقی وقلبی در مواردمختلفی استفاده می شود.

درصورتی که درآنژیوگرافی ، مشخص شدکه بیمار دارای تنگی عروقی شدیدمی باشد، می توان با روشهای مختلف به درمان آن پرداخت. یکی از روشهای درمانی برای بازکردن رگها ، استفاده از آنژیوپلاستی است. درروش آنژیوپلاستی ، بااستفاده ا ز بالون واستنت می توان بخوبی این تنگی ها رابرطرف نمود. درگالری ویدیوهای سایت دکترهادی زاده می توانید فیلمهای مربوطه به این دومورد را ببینید.

 آیا آنژیوپلاستی فقط دردرمان بیماری های سرخرگها بکار برده می شود؟

پاسخ منفی است . درواقع این تکنیک درمانی بسیار عالی دردرمان انواع عروق قابل استفاده می باشد. بهترین متخصص واریس ، دردرمان برخی از بیماران مبتلا به مشکلات وریدی ( سیاهرگها ) هم از آنژیوپلاستی استفاده می نمایند. بعنوان مثال می توان به درمان سندرم می ترنر اشاره نمود. سندرم می ترنر یک بیمار ی خاص است که باعث تنگی ورید ایلیاک می شود. ورید ایلیاک دربالای پا ودرداخل لگن قراردارد.

تنگی این رگ باعث می شود خون سیاهرگی نتواند بخوبی از پاخارج شود . ماندن خون درپا وخارج نشدن آن باعث می شود که بیمار مبتلا به ایجادترومبوز یاهمان لخته های خونی شود. البته همه بیماران مبتلا به این بیماری ، دچارلخته نمی شوند. لیکن بهرحال بایستی احتمال وجود این بیماری رادر بیماران باترومبوز پارادرنظر داشت. برای تشخیص این بیماری ممکنست از روشهای مختلفی استفاده نماییم .

یکی از روشهای تشخیصی اولیه ، سونوگرافی داپلررنگی است. این روش یک روش ومدالیته اولیه می باشد. چنانچه این روش راانجام دادیم ولی بازهم به هردلیل نیاز به انجام روشهای دقیقتر داشته باشیم بایستی از روشهای بهتری استفاده نمود. روش دقیقتر دراین مواردکه مورد استفاده بهترین متخصص واریس شهرکرد( دکترهادی زاده) قرارمی گیرد ، سی تی آنژیوگرافی است. سی تی آنژیوگرافی دراین موارد بکاربرده می شود .

سی تی آنژیوگرافی یک روش دقیقتراست ولی بهرحال نمی تواند بطورصددرصد مشکلات رانشان دهد. این روش ، یک نمای سه بعدی برای تشخیص ومطالعه عروق دراختیار بهترین متخصص قلب وعروق  قرارمی دهد. همانطور که گفتیم بهترین روش که بطور صد در صد می تواند مشکلات عروقی را نشان دهد، آنژیوگرافی است.

تفاوت بالون با استنت ( فنر) چیست؟

بسیاری ازبیماران تمایل دارندکه قبل از انجام درمان ، ازکم وکیف آن آگاه باشند . درمورد آنژیوپلاستی دواصطلاح زیاد بکار برده می شوند. این دو اصطلاح پرکاربرد، بالن ( بالون ) واستنت است. دراصطلاح عمومی ، به استنت ، فنرگفته می شود. علت آنستکه ظاهر استنت ، شبیه یک فنر فلزی است . استنت درواقع یک لوله بسیارظریف فلزی توری مانند است.

پس از آنکه با استفاده از بالون ، بهترین متخصص عروق اصفهان اقدام به بازکردن رگ نمودند، از استنت استفاده می کنند. این استنت، مانند یک لوله محکم داخل رگ کارگذاشته می شود. وجوداین فنر باعث می شودکه احتمال تنگی مجدد رگ کاهش یابد. در واقع با استفاده از بالون، تنگی بازمی شود و سپس برای جلوگیری از تنگی مجدد رگ ، داخل آن فنر( استنت) تعبیه می شود.

این استنت درغالب موارد ازنوع دارویی استفاده می شود. استنت دارویی باعث می شودکه همواره مقدارکمی ماده دارویی آزادشود. این دارو باعث می شودکه احتمال تنگی محددرگ ، بازهم کاهش یابد . بیمارانی که از استنت استفاده می کنند بایستی تامدت مشخصی از داروهای ضد تشکیل لخته استفاده نمایند. برای آشنایی بیشتر ورزرونوبت درمان، می توانید با تلفن های زیر تماس بگیرید:

09211016462

03132242165

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی
پیمایش به بالا