دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

ام آر آی MRI

در روش تصویربرداری بارزونانس مغناطیسی (MRI)، برای ایجاد تصویر از نواحی مختلف بدن (از جمله قلب) از میدان های مغناطیسی استفاده می شود.

اسکنر MRI یک میدان مغناطیسی در اطراف بدن ایجاد می کند که این میدان مغناطیسی ، با عناصرمغناطیسی بدن (مثل هیدروژن) واکنش می دهد و تولید امواج رادیویی می نماید که این امواج رادیویی توسط یک رایانه تجزیه و تحلیل شده و یک تصویر ایجاد می نماید.

در حقیقت اساس MRI بر پایه ی نحوه ی قرارگیری ملکول هیدروژن (یکی از مهمترین اجزا بدن انسان) می باشد.

تصاویر ایجاد شده توسط MRI مشابه تصاویر بدست آمده از CT اسکن می باشد با این تفاوت که در MRI از اشعه X استفاده نمی شود.

ام آر آی قلب در ارزیابی ساختارها و عملکرد قلب ، دریچه ها، عروق اصلی قلب و ساختارهای اطراف قلب شناسایی و بررسی تاثیرات و میزان بیماری های شریان های قلب و … بکار می رود.

MRI درد نداشته و معمولا نیاز به هیچ تزریقی ندارد و هیچ خطر مشخصی برای بدن ندارد اما برای بررسی عروق قلب و سایر نواحی ، از تزریق یک ماده مخصوص استفاده می شود.

ماده مصرفی، معمولا گادولینیوم است که در بازو تزریق می گردد و حساسیت زا نمی باشد.

ممنوعیت های انجام MRI

  • پیس میکر (ضربان ساز) موقت
  • کلیپس های فلزی برای درمان آنوریسم مغزی
  • کاتتر سوان گانز
  • ایمپلنت های فلزی داخل چشم

انجام ام آر آی نیاز به بستری نداشته و با هیچ محدودیتی پس از انجام آن ،همراه نمی باشد و میتوان بلافاصله رانندگی کرده و به محل خود برگشت.

افرادی که از نظر روحی توانایی بودن در فضای بسته کوچک (در حین MRI) را ندارند یا امکان خوابیدن به پشت (برای مدتی حدودی نیم ساعت)را ندارند ،بایستی به پزشک خود اطلاع دهند.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا