دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

اندازه طبیعی چربیهای خون چقدر است؟

اندازه طبیعی چربیهای خون چقدر است؟

 

رسوب چربی های خون درعروق بدن باعث تنگی عروق شده که این موضوع می تواندباعث ایجادعلایم وبیماری های بعدی رابدنبال داشته باشد.علایم وبیماری های حاصله ازرسوب چربی های خون درعروق،بستگی به شدت ومحل رسوب چربیهادارد.یکی ازارکان مهم سلامت وپیشگیری ازبیماری های عروقی اعم ازسکته های قلبی یاسکته های مغزی ،اندازه گیری چربیهای خون بوده که می توانداطلاعات مهمی رادراختیارقراردهد.آزمایش چربی خون به دودسته تقسیم می شودکه شامل اندازه گیری کلسترول تام و اندازه گیری تری گلیسرید است.

به افراد بالای بیست سال توصیه می شودکه حداقل هر ۵ سال یک بار آزمایش چربی خون را انجام دهند
همچنین به مردان بالای ۳۵ سال و زنان بالای ۴۵سال توصیه می شود که با فواصل کمتری آزمایش چربی خون را انجام دهند.

کلسترول تام

درافرادسالم وبالغ میزان کلسترول تام اگرشخص بدون مشکلات قلبی عروقی باشد درحد کمتر از ۲۰۰ مناسب می باشد.
اگر میزان کلسترول بین ۲۰۰-۲۳۹ باشد، فرد در مرز خطر بالا رفتن حملات قلبی بوده
و اگر بالای ۲۴۰ باشد احتمال خطر حمله قلبی ومشکلات قلبی عروقی طبق نتایج برخی مقالات به میزان ۶ برابر بیشتر از سایر افراد وجود دارد که باید با دریافت دارو و رژیم غذایی وعمل به توصیه های پزشکی مناسب آن را کاهش داد.

تری گلیسرید (TG)

علاوه برکلسترول خون ،یکی دیگرازچربی های مهم خون تری گلیسیرید است.افزایش تری گلیسریدنیزمیتواندباعث ایجادعلایم وبیماری های مختلف عروقی وغیر آن شود لذا لازمست سطح تری گلیسرید نیز بدقت پایش ودرمان لازم درمواقع لازم صورت پذیرد.تری گلیسرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم مناسب، ۱۵۰-۱۹۹ در مرز خطر و ۲۰۰-۴۹۹ خطرناک وتری گلیسرید بالاترازآن بسیار خطرناک است که باید کنترل شده و کاهش یابد.

میزان LDL

در افراد بدون مشکلات قلبی میزان ۱۰۰-۱۲۹ مناسب،
۱۳۰-۱۵۹ در مرز خطر، ۱۶۰-۱۸۹ بالا و بالای ۱۹۰ بسیار خطرناک می باشد.
خطرناکترین قسمت تشکیل دهنده چربی ها درحقیقت همین LDLاست.این میزان ازLDL در بیماران در معرض خطر مشکلات قلبی_عروقی باید زیر ۱۰۰ میلی گرم و درافراد دارای بیماری قلبی بهتراست که زیر ۷۰ میلی گرم باشد.
مقادیر بالاتر باید با دریافت دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب کاهش یابد.

میزان HDL

HDL درحقیقت چربی خوب بدن است این میزان بالای ۶۰ میلی گرم باشد مناسب، ۵۰-۵۹ متوسط و کمتر از ۴۰ در مردان و کمتر از ۵۰ در زنان خطرناک بوده و خطر بروز مشکلات قلبی و سکته را افزایش میدهد.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا