Posted on Leave a comment

توصیه ها و رژیم غذایی قلبی،عروقی:

تغذیه و قلب

 

توصیه ها و رژیم غذایی قلبی،عروقی:

*استفاده زیاد از چربیهای جامد یا اشباع مثل روغن جامد،روغن نارگیل ،روغنها و کره های حیوانی،لبنیات پرچرب،کله پاچه دل و جگر،سیراب و شیردان،مغز،پوست مرغ و قسمتهای چرب گوشت و مرغ،غذاهای چرب و غوطه ور در روغن مثل سرخ کردنی ها،سس های چرب مثل مایونز،غذا،شیرینی و کیک هایی که خامه یا روغن زیادی در تهیه آنها به کار رفته است،باعث افزایش کلسترول یا چربی بد خون(LDL)می شود،اگر این کلسترول بالا رود به تدریج می تواند باعث تنگ شدن یا گرفتگی عروق،سکته قلبی یا سکته مغزی شود.
* جهت کاهش چربی بد خون(رسوب کننده در رگ ها)و افزایش چربی مفید آن،علاوه بر مصرف نکردن مواد غذایی فوق،در رژیم غذایی از چربیهای مفید مثل روغن زیتون و روغن کانولا در حد یک قاشق غذاخوری در روز،دانه های گیاهی چرب و انواع آجیل های خام مثل گردو،بادام زمینی،بادام،تخمه آفتاب گردان در حد نصف استکان کوچک در روز(به جز پسته و نارگیل)و ماهیهای چرب مثل ماهی آزاد،ساردین و اوزون برون به طور هفتگی استفاده نمایید.
* استفاده از انواع میوه ها،سبزیها،حبوبات،سیر،زردچوبه و سماق(که به کاهش کلسترول خون کمک می کنند)توصیه می گردد.نان های سبوس دار،غلات،حبوبات،سویا،میوه ها و سبزیجات توصیه می شوند.چربی های قابل مشاهده گوشت را جدا کنید و پوست و بال مرغ را مصرف نکنید.
* در صورتیکه غذاها بصورت بخارپز یا آب پز تهیه شوند،بهتر بوده و توصیه می شود حتی المقدور غذاها سرخ نشوند.لیکن در صورت نیاز به سرخ کردن غذا،از روغن مایع استفاده شود.
* افراد فشار خونی از بادام،جوانه گندم،خمیر یا پوره بادام،انواع سبزی و آب سبزی های معطر،بیشتر استفاده کنند.
* مصرف لبنیات مثل:شیر و ماست کم چرب،دو تا سه لیوان و مصرف پنیر کم نمک به مقدار۳۰گرم(یک قوطی کبریت) در روز مجاز است.
* مصرف دانه ها مثل:سویا،کنجد،سبوس گندم،دانه آفتابگردان،نخود،لوبیا سفید،عدس،بادام،بادام هندی،فندق و برگه زردآلو همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین Cمثل مرکبات،توتها،گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به تامین آهن بدن کمک میکند.

* مصرف حداقل۲_۱بار ماهی در هفته به صورت کباب پز شده یا بخارپز توصیه میگردد.
* بهتر است گوشت سفید(مرغ و بویژه ماهی)جایگزین گوشت قرمز شود.
* مصرف دو عدد تخم مرغ در هفته مجاز است.مصرف سیگار و الکل مطلقا ممنوع.
* مقدار نمک مصرفی که در روز توصیه می شود به اندازه ی یک قاشق چایخوری است که به طور معمول از طریق مواد غذایی به بدن می رسد بنابراین نیازی به افزودن نمک هنگام صرف غذا نمی باشد و بهتر است اصولا نمک پاش سرسفره گذاشته نشود.
* پیاده روی روزانه حداقل ۳۰دقیقه (بستگی به تحمل و توصیه پزشک،توصیه می شود اما نبایستی فعالیت های سنگین که باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس می شود داشته باشید.)
* از فعالیت های سنگین مانند وزنه برداری و دویدن سریع و ناگهانی اجتناب شود.قبل و بعد و در حین فعالیت بدنی،آب بنوشید و از ورزش بلافاصله پس از غذا پرهیز نمایید.

تغذیه و قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.