دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

فتق هیاتال (قسمت اول)

فتق هیاتال (قسمت اول)

یکی ازبیماریهای گوارشی که ممکنست باایجاد درددرقفسه سینه ، با بیماریهای قلبی اشتباه گرفته شود، فتق هیاتال است.

یک فتق بزرگ هیاتال اجازه به غذا و اسید برای برگشت به مری را می دهد و منجر به درد سینه (صدری)وسوزش می شود.اقدامات مراقبت های فردی یا داروها معمولا این نشانه ها را تخفیف میدهند .گرچه فتق های خیلی بزرگ دربرخی موارد احتیاج به جراحی ترمیمی دارند.
عوارض فتق هیاتال:
برخی از فتق های بزرگ هیاتال ایجاد سایش درجداره داخلی دستگاه گوارش  میکنند که منجر به درد در قسمت بالای معده میگردد که اگر شدید باشد ،این زخم ها می توانند خونریزی داده و موجب کم خونی کمبود اهن به دلیل خونریزی مزمن گردند.
گاهی فتق ها انقدر بزرگ شده که یک سوم یا بیشتر معده به داخل دیافراگم و ریه ها فشارمی آورد و گاهی اوقات ،قسمتی از معده که به داخل قفسه سینه کشیده شده چرخیده و جریان خون را به بقیه معده قطع می کند و ایجاد درد شدید قفسه سینه و اشکال در بلع میکند .اگر چنین اتفاقی بیافتد ، ممکن است احتیاج به جراحی فوری ترمیمی فتق داشته باشد.
شایعترین عارضه فتق هیاتال بازگشت اسید از معده به مری است .بازگشت اسید از معده به مری مکرر می تواند منجر به عوارض شوند از جمله:اشکال در بلع،برگشت اسید به مری می تواند موجب التهاب و زخم شود .این التهاب مری موجب تنگ شدن مری میگردد، و بلع را سخت می کند.
مری سنجاقی :
گاهی ،افراد با برگشت مواد به مری دچار مری سنجاقی یا بارتز به علت در معرض اسید قرار گرفتن طولانی مدت و مکرر با اسید معده دچار میگردند.در این وضعیت،سلولها شبیه به انچه در معده است در پایین مری شکل میگیرد .اگر  مری سنجاقی ایجادشود ،بیمار شانس بیشتری برای سرطان مری دارد .پزشک متخصص معمولا توصیه هایی خواهد کرد و بهترین راه را برای کاهش شانس این خطر نشان خواهد داد .درموردسرطان مری بایدخاطرنشان کردکه،اغلب افراد با مری بارتز به سرطان مری تبدیل نمی شوند،اما برای انها که چنین اتفاقی می افتد،ممکنست پیش اگاهی بدی بهمراه داشته باشد،یک تومر مری بلع را به صورت فزاینده ای مشکل می کند و برای برخی افراد ،در نهایت غیر ممکن می سازد.
درمان:
جراحی ترمیمی:تعداد کمی از افراد با فتق هیاتال ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.این معمولا زمانی در نظر گرفته میشود که داروها و تغییر در شیوه زندگی  برای رهایی از نشانه های شدید بیماری شکست بخورد .یا اگربیمار دچار عوارضی مانند خونریزی مزمن یا تنگی یا انسداد مری شده باشد، عمل جراحی موردنیازخواهدبود .فتق های هیاتال بزرگ اگر موجب نشانه هایی مانند تنگی نفس ،اشکال در تنفس یا بلع،یا درد سینه شوند ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند.
جراحی برای فتق هیاتال شامل کشیدن معده به پایین و بداخل حفره شکمی است و تنگ ترکردن مدخل دیافراگم ،یا بازسازی دریچه مری ضعیف شده می باشد.در برخی موارد این به وسیله    یک برش بر روی قفسه سینه ویا شکم (لاپاراتومی) انجام میگردد.در موارد دیگر ،جراح ممکن است وسایلی را با دوربین وبدون نیازبه جراحی باز، بداخل شکم بفرستد.(جراحی لاپاراسکوپی).

فتق هیاتال (قسمت دوم)

جراحی لاپاراسکوپی عمدتا درد کمترداشته  و جای زخم کمترو نیاز به ماندن در بیمارستان نسبت به انواع دیگر جراحی کمتری دارد .ولی برای هر فردی مناسب نمی باشد و ممکن است خطر صدمه به عروق خونی و اعصاب به میزان بیشتری همراه داشته باشد.


مراقبت های فردی:
تنوعی از تغییرات شیوه زندگی می تواند کمک به راحت شدن بازگشت اسید از معده به مری شود که ممکن است همراه با فتق هیاتال باشد .یعنی با همه این اقدامات ممکن است کمک کننده باشند.
خوردن غذای کم:غذای زیاد میتواند معده را متسع کند و ان را به سمت قفسه سینه هل بدهد بنابراین خوردن غذای کم می توانداین مشکل راکاهش دهد.
پرهیز از غذاهای مشکل ساز و الکل:
سعی بر پرهیز از الکل،نوشیدنی های کافئین دار ،شکلات،پیاز ،غذاهای ادویه دار،نعنا و غذاهای فلفل دار بایددردستورکارباشد(همه اینها تولید اسید معده را افزایش داده و دریچه مری را شل می کنند)حتی قهوه  های بدون کافئین می تواند برای یک مری ملتهب تحریک کننده باشد.همچنین استفاده از مرکبات و غذاهای تهیه شده از گوجه فرنگی بایستی محدود شوند .انها اسیدی هستند و می توانند مری را تحریک یا ملتهب کنندغذاهای چرب بایستی محدودشوند  چراکه غذاهای چرب دریچه مری را شل میکنند و تخلیه معده را به تاخیر میاندازند وزمان بازگشت اسید معده به مری را افزایش میدهند.
برخاستن بعد از خوردن غذا:حداقل ۳ساعت صبر کنید وبعد به رختخواب بروید یا چرت نیمروز بزنید.در طی این زمان بیشتر غذاها از معده به داخل روده کوچک تخلیه شده اند بنابراین نمی توانند به داخل مری برگردند.خوردن یک شام شبانه تولید اسید را تحریک میکند و بیشتر ان موجب بازگشت اسید میشود.
بلافاصله بعد از غذا خوردن ورزش نکنید .سعی کنید ۲الی۳ساعت خود را درگیر فعالیت  های شدید نکنید ،ورزش های کوچک مانند پیاده روی خوب است.
کاهش وزن:اگر شما دچار اضافه وزن می باشید ،لاغر شدن به شما در برداشتن فشار از روی معده کمک می کند.این ممکن است مهمترین کاری باشد که شما می توانید انجام دهید تا نشانه های بیماری را کاهش دهید.
توقف سیگار کشیدن:
سیگار کشیدن بازگشت اسید به مری را افزایش می دهد و بزاق را خشک می کند .بزاق کمک به حفاظت از مری  در مقابل اسید معده میکند.
دوری کردن از داروها،در صورت امکان:
داروهایی که باید از انها دوری کرد شامل بلوک کننده های کانال کلسیمی،مانند دیلتیازیم،انتی بیوتیک ها مانند تتراسیکلین ،داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند اسپرین،ایبوپروفن و ناپروکسن،کینیدین،تئوفیلین،خواب اورها وارامبخش ها،و الندرونات میباشند.اگربیمارمبتلابه فتق هیاتال هر یک از این داروها را استفاده می کند و از سوزش معده رنج میبرد ،بایستی موضوع رابه پزشک خود بگوید .پزشک ممکن است داروهای دیگری را جایگزین کند.
توصیه می شودسرتخت خود را بالاتر ببرید:اگر شما سرتخت خود را ۱۵تا۲۲سانتی متر بالاتر ببرید.جاذبه کمک به جلوگیری از ورود اسید به مری در زمان خواب خواهد شد.
از لباس های تنگ پرهیز کنید:لباس تنگ بر شکم فشار فشار می اورند وبیماری تشدیدمی گردد.
زمان کافی را برای استراحت قراردهید :
وقتی که بیماردچار تنش می باشد ،هضم اهسته میگردد،و در نتیجه بازگشت اسید بیشتر می شود .شیوه های راحت سازی و شل کردن بدن مانند تنفس عمیق ،مدیتیشن،یا یوگا ممکن است کمک به کم کردن بازگشت اسید معده به مری کند.
اغلب فتق های هیاتال کوچک ایجاد مشکل نمیکنند و شما ممکن است ندانید فتق دارید اما یک فتق بزرگ هیاتال اجازه به غذا و اسید برای برگشت  به مری را می دهد و منجر به درد سینه (صدری)و سوزش میشود.اقدامات مراقبت های فردی یا داروها معمولا این نشانه ها را تخفیف می دهند،گرچه فتق های خیلی بزرگ هیاتال اغلب اوقات احتیاج به جراحی ترمیمی دارند.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا