دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

نارسایی قلب متعاقب سکته قلبی (قسمت اول)

همانگونه که در مباحث قبلی اشاره شد نارسایی قلب با علل گوناگون ممکن است رخ دهد. یکی از شایعترین دلایل بروز نارسایی های قلبی بیماریهای عروق قلب می باشد.

غالبا بیمارانی که دچار سکته های قلبی می شوند بدرجات مختلفی مبتلا به نارسایی قلب خواهندشد. نارسایی قلب پس از سکته های قلبی در برخی موارد شدید بوده و باعث ناتوانی بیمار و احساس تنگی نفس می شوند. در اینگونه موارد غالبا قدرت انقباضی قلب بشدت کاهش یافته است.

نارسایی قلب متعاقب سکته قلبی

 

در برخی موارد علایم مختصر بوده و تاثیر زیادی بر وضعیت عمومی فرد بجا نخواهد گذاشت. اما در پاره ای از موارد نارسایی قلب مطلقا علامتی درروزهای اولیه بجا نگذاشته و فقط با بررسی هایی از جمله اکوکاردیوگرافی قابل تشخیص خواهد بود.

در هر حال نارسایی قلب با هردرجه و شدتی که رخ داده باشد ولو آنکه مطلقا علایمی ایجادنکرده باشد قطعا نیاز به درمان و اقدامات خاص دارد و در غیر اینصورت می تواند عوارضی را برای قلب بهمراه داشته باشد.

درصورتی که بیمار بلافاصله پس از سکته قلبی تحت درمان دارویی با داروهایی که انسداد عروقی را باز می کنند قرار بگیرد و یا بهتر از آن تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد بمیزان زیادی احتمال ایجاد نارسایی قلب کاهش می یابد.

علت آنستکه ماهیت نارسایی قلب متعاقب سکته های قلبی کاهش خونرسانی به دیواره های قلب می باشد و طبیعتا چنانچه لخته موجود در عروق خونی که باعث ایجاد سکته قلبی شده است برطرف شود و خونرسانی به دیواره های قلب برقرارگردد احتمال بروز نارسایی قلب کاهش خواهد یافت.

درصورت بروز نارسایی قلبی متعاقب سکته نیز نیاز به بررسی کافی جهت روشن شدن وضعیت عروقی بیمار می باشد .دراینصورت چنانچه هنوز تنگی شدیدی باقی مانده باشد با استفاده از آنژیوپلاستی می توان آنها را باز نموده وبه بهبودی وضعیت قلبی بیمار کمک کرد.

در هر حال بیمارانی که در اثر سکته های قلبی دچار نارسایی قلب شده اند بایستی تحت مراقبتهای خاص قرار گرفته از داروهای افزاینده قدرت قلب استفاده کرده و از مصرف نمک بپرهیزند.

لازم بذکر است که سکته های قلبی با مکانیسمهای دیگری نیز می توانند باعث نارسایی قلب شوند که در قسمتهای بعدی همین سایت به آنها اشاره می شود.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا