دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آنژیوگرافی عروق پا

آنژیوگرافی عروق پا

آنژیوگرافی عروق پا می تواند بدقت محل و تعداد شریانهای درگیر را نشان دهد و شدت و میزان تنگی را مشخص سازد. در ادامه مطالب کاملتر درمورد آنژیوگرافی عروق پا در همین سایت باطلاع شما خواهد رسید. گرفتگی و انسداد عروق اندام تحتانی (پاها) نیز ممکن است با علل مختلف اتفاق افتاده و باعث کاهش یا قطع جریان خون به اندام تحتانی شود.

یکی از شایعترین علل انسداد و تنگی شریانهای اندام تحتانی رسوب مواد مضر در عروق است که بتدریج باعث تنگی و انسداد شریان تغذیه کننده پا می شود.

این موضوع می تواند باعث علایم و عوارض گوناگونی شود که بستگی به میزان تنگی شریان ,محل تنگی و انسداد ,وجود یاعدم وجود شریانهای کناری و فرعی که بتوانند تا حدودی خون را به نواحی دچار کاهش جریان خون برسانند و… دارد.

علایم تنگی و انسداد شریانهای پاها شامل شی , کرختی , رنگی پریدگی پا , دردپاها , لنگش درموقع راه رفتن و… می باشد.

درصورتی که انسداد شریان مزمن بوده و طول کشیده باشد ممکن است باعث لاغری پا و بعضا ریزش موهای پا شود. همچنین انسداد خونرسانی به پا درصورتی که بخوبی درمان نشود می تواند باعث ایجاد زخم یاحتی سیاه شدگی و از دست دادن پا شود.

چنانچه شخص با راه رفتن احساس درد یا لنگش نماید باید حتما احتمال تنگی شریانهای پا را مد نظر داشته و بررسی های لازم صورت پذیرد.

برای بررسی احتمال وجود تنگی در شریانهای پا می توان از روشهای گوناگون استفاده کرد که دقیقترین روش , آنژیوگرافی شریان های پا است .

همانگونه که دربخش اول آنژیوگرافی عروق پا اشاره شد , انسداد عروق پا می تواند انواع مشکلات از جمله زخم وسایر عوارض رابه همراه داشته باشد.

آنژیوگرافی عروق پا

اما نکته قابل ذکر آن است که گاهی ممکن است حتی یکی از عروق پا بطور کامل دچار گرفتگی و انسداد شده باشد ولی بیمار حتی قدرت راه رفتن خود راحفظ کرده باشد وعلایم شدید نداشته باشد.

علت این امر آنستکه در کنار عروق اصلی پا  تعداد زیادی شریان های باریک وفرعی وجوددارند که درصورتی که انسداد شریان های پا بتدریج صورت گیرد , جریان خون بتدریج از خلال این عروق ریز صورت می گیرد وعلایم بیمار بخوبی نشان داده نمی شوند.

باتوجه به مطلب گفته شده نیاز به توجه کافی به علایم هرچند مختصر در پا مشخص می شود زیرا درصورتی که گرفتگی عروق ادامه یافته و مزمن شود علاوه بر ایجاد عوارض ,بازکردن و رفع انسداد عروق مشکل شده و بعضا غیر ممکن خواهد شد.

نکته قابل ذکر دیگر آنستکه رسوب مواد مضر در عروق همواره باعث انسداد و تنگی شریان ها نخواهند شد بلکه گاهی اوقات رسوب مواد مضر می تواند باعث گشادی بیش ازحد شریان وعوارض ناشی از آن شود.

گشادی بیش از حد عروق می تواند عوارض خاصی را بدنبال داشته باشد .ازجمله عوارض این حالت علاوه برعوارض فشاری می توان به احتمال پارگی عروق دربرخی موارد اشاره نمود.

از طرف دیگر رسوب مواد مضر میتواند احتمال جداشدن لایه داخلی شریان ها شود که خود این عارضه می تواند باعث کاهش خونرسانی به اندام و درد و… شود.

درحال حاضر روش ارحج برای بازکردن انسداد عروق پا عبارتست از استفاده از بالون وت عبیه استنت (فنر) که دراکثر موارد قابل اجرا می باشد.

البته در برخی موارد مانند انسداد کامل شریان آِیورت  ویادر مواردی که بالون آنژیوپلاستی موفقیت آمیز  نباشد می توان از روشهای دیگر همچون جراحی استفاده نمود.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا