دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

بیماری شریان محیطی چیست وچطوردرمان می شود؟

بیماری های شریانی درکناربیماری های وریدی و واریس میتوانند باعث مشکلات فراوان شوند. بیماری های شریانی  ممکنست بصورت حاد یا مزمن بروزکنند. از سوی دیگربیماری های وریدی نیز همین شرایط راداشته وممکنست بصورت حاد یا مزمن دیده شوند. ازبیماریهای وریدی دراین سایت که مربوط به بهترین متخصص واریس می باشد ، زیادگفته ایم .

درموردبیماری  های وریدی همانگونه که گفتیم ، واریس ولخته های وریدی درراس این بیماری هاهستند. درزمینه درمان واریس ولخته های وریدی مطالب زیادی از بهترین متخصص واریس اصفهان  دردسترس شماست. دراین مقاله بیشتر درمورد بیماری شریان محیطی چیست وچطوردرمان می شود؟صحبت می کنیم .

ماهیت بیماری شریانی

بیماری های شریانی به دوبخش تقسیم می شوند. این دوبخش شامل بیماری های شریان های مرکزی وبیمار های شریان محیطی است. بیماری شریان محیطی معمولاناشی از تجمع پلاک (چربی و کلسترول) در شریان‌های پا یا بازو است. ایجاداین پلاکها دربافتها باعث بروزمشکلات خونرسانی می شود.

درواقع باعث می شودخون شما را برای حمل اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌های آن نواحی سخت‌تر می‌کند. این بیماری هامعمولا یک بیماری مزمن و طولانی مدت است. اما روشهایی هم برای کنترل وبهبودآن وجوددارد. درواقع شما می توانید با ورزش کردن، خوردن چربی کمتر و ترک دخانیات آن را بهبود بخشید.

بیماری شریان محیطی چیست؟

درپاسخ به اینکه به اینکه بیماری شریانی چیست وچطوردرمان می شود؟ بایدنکاتی رابیان کرد. این نکات از سایت بهترین متخصص واریس اصفهان در مورد بیماری شریانی استخراج شده است. بیماری شریان محیطی  تجمع پلاک در شریان های دست یاپا است. شریان های پاها ودستها  خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را از قلب به بازوها و پاهای شما می رسانند. اگرخون غنی ازاکسیژن وموادغذایی بخوبی به اندامهانرسند، بیماری آغاز می شود.

نام های دیگر این بیماری، بیماری عروق محیطی یا بیماری شریان محیطی است. درمورداین بیماریها به مقالات بهترین متخصص واریس ( بهترین متخصص واریس اصفهان) مراجعه نمایید. درادامه به بررسی شریانها ( سرخرگها) می پردازیم.

سرخرگ‌ها به شکل لوله‌های توخالی دارای پوشش صافی هستند . این لوله توخالی  از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و جریان خون ثابت را تقویت می‌کند. هنگامی که به بیماری شریان محیطی مبتلا هستید، این جریان خون مختل می شود.

پلاک (ساخته شده از چربی، کلسترول و سایر موادمضرموجوددرخون) به تدریج در دیواره شریان تشکیل می شود. به آرامی، رسوب این موادوتشکیل پلاک ،رگ های شما را باریک می کند. وجوداین پلاکها به عنوان آترواسکلروز نیز شناخته می شوند.

ماهیت پلاکهای شریانی :

پلاکهایاهمان رسوبات موجوددرعروق ، دارای ماهیتهای مختلف می باشند. بسیاری از رسوبات پلاک در خارج سخت و در داخل نرم هستند. نکته مهم آنستکه بهردلیل سطح سخت ممکن است ترک بخورد یا پاره شود.

ترک خوردن یاپاره شدن رویه پلاک باعث ورودپلاکتهابه همان ناحیه می شوند. پلاکت ها ذرات دیسکی شکل در خون هستندکه به لخته شدن آن کمک می کند) . وقتی پلاکتها دریک ناحیه ازرگ رسوب کردند ،لخته های خون می توانند در اطراف پلاک ایجاد شوند. ایجادلخته های خونی می توانند شریان شما را حتی باریک تر کنند.

اگر پلاک یا لخته خون شریان‌های شما را باریک یا مسدود کند، چه میشود؟پرواضح استکه دراین مواردخون نمی‌تواند به اندام‌ها و سایر بافت‌ها وارد شود. این باعث آسیب به بافت‌های می شودکه پس ازمحل  انسداد قراردارند. رسوب موادمضروایجاداختلال گردش خون اغلب در انگشتان پا و پاهاتفاق می افتد. 

علایم ناشی ازآن ممکنست بصورت اهسته ویاسریع ایجادشوند. وضعیت عمومی بیمارمی تواند در برخی افراد سریعتر از دیگران بدتر شود. عوامل مهمی می توانندبرروی ایجادیاعدم ایجادعلایم موثرباشند.

 دیگر عوامل مهم :

از جمله این مواردمی توان به محل تشکیل پلاک در بدن و نیزوضعیت سلامت کلی بدن اشاره نمود. بیماری شریان محیطی وبیماری های وریدی چقدر شایع هستند؟ شیوع بیماری های شریانی ونیز وریدی درجوامع مختلف متفاوت اشت. درموردشیوع بیماری های وریدی و واریس درهمین سایت مطالب متنوعی عرضه شده است.

بهترین متخصص واریس ( بهترین متخصص واریس ایران) درموردشیوع واریس ، مطالب لازم رانوشته اند. می توانیدبه مقالات بهترین متخصص واریس(بهترین متخصص واریس چهارمحال وبختیاری ) مراجعه نمایید. درمورد شیوع بیماری های شریانی نیز بایدگفت که این بیماری هاشایع هستند.

بطورنمونه مشخص شده استکه  بین 8 تا 12 میلیون آمریکایی تحت تاثیر بیماری های شریانی قرار دارند. علیرغم آنکه بیماری های شریانی شایع می باشندولی گاهی تشخیص صحیح مغفول می ماند. درواقع گاهی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به اندازه کافی درتشخیص یا درمان دقت نمی کنند. اعداد واقعی احتمالاً بسیاربیشتر ازآمارهای ارایه شده است.

بیماری شریان محیطی چگونه بربدن اثر می گذارد؟

علامت معمولی اختلال خونرسانی شریانی ، لنگش نامیده می شود. البته دقت کنیدکه واریس ونارسایی های وریدی نیزمی توانندباعث ایحادلنگش شوند. بدین مفهوم که لنگش فقط مختص به بیماریهای شریانی نیست .

بهترین دکترواریس ،(دکترهادی زاده ) (بهترین متخصص واریس خوزستان) درزمینه لنگش وریدی ، زیادمطالب نوشته اند. لنگش یک اصطلاح پزشکی برای درد در پاهااست که با پیاده روی یا ورزش شروع می شود . لنگش چه ناشی ازمشکلات شریانی یاواریس ونارسایی وریدی ، معمولا با استراحت بهبودمی یابد.  درلنگش شریانی درد به این دلیل است که عضلات پا اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. البته بایددقت نمودکه خطرات  فراتر از مشکلات راه رفتن است.

مشکلات دیگرناشی ازبیماری های شریانی :

بیماری شریان محیطی هم مانند واریس و نارسایی وریدی می تواند باعث ایجادزخم شود. خطر ابتلا به زخم غیر التیام بخشی در پاها بدنبال مشکلات سرخرگی افزایش می دهد. درمقالات بهترین متخصص واریس اصفهان خوانده ایدکه زخم می تواند ناشی ازبیماریهای وریدی هم باشد.

در موارد شدید، این زخم ها می توانند به مناطقی از بافت مرده تبدیل شوند . گاهی این بافت مرده انچنان شدیداستکه برداشتن وقطع عضوقسمتی ازپا را ضروری می کند.

مراحل بیماری شریان محیطی:

بهترین متخصص واریس ایران معمولا از دو سیستم مختلف برای مرحله بندی آسیب به پا استفاده می کنند. یک مرحله بندی ، براساس علایم است که ساده ترمی باشد.

مراحل آن عبارتندازعبارتند از: I: بدون علامت (بدون علامت). درمرحله بدون علامت بیمار هیچ احساس بدی ندارد.

IIa: لنگش خفیف دراین مرحله علایم ازجمله لنگش درحدمختصرمی باشند. دراین مرحله ،درد پا در حین ورزش دیده می شود

IIb: لنگش متوسط ​​تا شدید. دراین حالت بیمار باراه رفتن معمولی هم مبتلابه لنگش ودردپامی شود.

III: درد ایسکمیک استراحت . دراین مرحله درد در پاها هنگام استراحت وجوددارد.

IV: زخم یا گانگرن

اولین علامت بیماری شریان محیطی 

اولین علامت بیماری شریان محیطی معمولاً درد، گرفتگی می باشد. این درد یا ناراحتی معمولا در پاها یا باسن بیشترمتمرکزاست وبه آن لنگش متناوب گفته میاین لنگش معمولا زمانی اتفاق می افتد که بیمار فعال است.

این لنگش معمولازمانی که بیماردر حال استراحت است از بین می رود. درموردواریس وبیماری های وریدی نیزوضع به همین منوال می باشد. طبق نظربهترین متخصص واریس ( دکترهادی زاده) علایم بیماری های وریدی نیز همین حالت رادارند.

علائم دیگرمربوط به بیماری شریان محیطی:

سایرعلائم بیماری شریان محیطی عبارتند از:  سوزش یا درد در پاها و انگشتان پا . این سوزش ودردگاهی در هنگام استراحت، به خصوص در شب هنگام دراز کشیدن صاف هم دیده می شود. به این بیمارا ن توصیه میشودکه مراقبت کامل ازپوست پاهایشان داشته باشند.

قرمزی یا سایر تغییرات رنگ پوست نیزازسایرعلایم محتمل می باشد. عفونت های پوستی و بافت نرم نیزگاهی بصورت مکرر ممکنست دیده شوند. زخم های انگشتان پا که خوب نمی شوندنیزممکنست دراین بیماران قابل مشاهده باشند.

البته دقت داشته باشیدکه همه موارد بیماران مبتلابه بیماری های شریانی علامت ندارند.آمارهامختلف هستند ولی شایدبتوان گفت که بسیاربالاست . گاهی گفته می شودکه تانیمی از افرادی که بیماری عروق محیطی دارند هیچ علامتی ندارند.

بسیاری ازمراجعه کنندگاه به بهترین متخصص واریس اصفهان( بهترین متخصص واریس کاشان ) نیزاینگونه اند. هرچه سن بیمار بالاترروداحتمال این بیماری نیز بیشترمی شود. هرچند بیماری های شریانی نیزمانندواریس می توانند در هرزمانی ازطول عمر ایجاد شوند.

گاهی ممکنست علائم تا اواخر زندگی آشکار نشوند. برای بسیاری از افراد،این علایم تازمان پیشرفت بیماری خودرانشان نمی دهند. درواقع گاهی علائم تا زمانی که شریان آنها 60٪ یا بیشتر باریک نشود ظاهر نمیشود.

بیماری شریان
بیماری شریان

تشخیص سریع ودرمان زودرس

اگرشمایااطرافیانیان بیماری های شریانی یاوریدی وواریس دارید، هوشیارباشید. بدانیدکه بایددراولین فرصت به بهترین متخصص واریس ایران مراجعه کنید. مراجعه به بهترین متخصص واریس اصفهان باعث می شودتا در اسرع وقت درمان  شروع شود.

تشخیص زودهنگام مهم است.اگردراولین فرصت به بهترین متخصص عروق(بهترین متخصص واریس )مراجعه کنیددرمان ساده تراست. دراینصورت می توانید قبل از اینکه بیماری به اندازه کافی شدید شود آنرادرمان کنید. این موضوع هم در درمان واریس ( لیزرواریس ) وهم درموردبیماری های شریانی صادق است.

علل بروز بیماری شریانی محیطی:

علت بروز درددربیماری شریان محیطی،ایسمکی عضلات درگیر کار است که بعنوان انژین ساق خوانده میشود (انژین صدری یا درد سینه معمولا در نتیجه ناکافی بودن جریان خون عضله قلب ایجاد میشود)درد موجد لنگیدن اغلب با فعالیت ایجاد میشود ولی ممکن است در نتیجه عوامل دیگری هم ایجاد شود.

این مواردشامل:در معرض هوای سرد قرار گرفتن یا بعضی از داروهای معین نظیر بعضی از بتابلوکرها که باعث انقباض عروقی شده جریان خون محیطی را کاهش می دهند.محل انسداد نوع شکایات را تعیین می کند اگر انسداد نسبتا پایین یعنی در شاخه های شریانی مشروب کننده ساق باشد درد ساق ایجاد می شود انسداد در محلی بالاتر می تواند درد ران ایجاد کند و انسداد در محلی بالاتر از کشاله ران (در عروق شکمی)ممکن است درد باسن و ناتوانی جنسی هم ایجاد کند.

وقتی شرائین به شدت تنگ شده یا کاملا مسدود شوند درد ساق ممکن است حتی در هنگام استراحت هم وجود داشته باشد در این حالت ساق ها ممکن است طبیعی به نظر رسند ولی انگشتان پا رنگ پریده یا آبی (مخصوصا وقتی که پاها آویزان شوند)یه نظر می ایند.

پاها ممکن است در لمس سرد باشند نبض ساق ها ممکن است ضعیف بوده یا وجود نداشته باشد در موارد خیلی شدید نسوج محروم از خون روبه نابودی می روند زخم های ساق انگشتان پا یا قوزک ممکن است پیدا شود و در موارد خیلی پیشرفت ممکن است قانقاریا ایجاد شده و قطع انگشتان پا یا پا را ضروری کند.

با اینهمه این عوارض شدید بیماری شرائین محیطی ناشایع اند.بیمارانی که گردش خون پاها و انگشتان پاهایشان کاهش یافته است بایستی سیگار کشیدن را ترک کنند و توجه خاصی به اجتناب از بروز جراحت در این نواحی مبذول دارند در صورت بروز جراحت ترمیم ان اهسته تر و بروز عفونت دران محتمل تر است.پاها بایستی گرم،خشک و دور از حرارتهای خیلی زیاد (ظرفهای اب جوش،پاپوش های بسیار گرم)نگهداشته شوند.

بایستی از خیلی کوتاه کردن ناخنهای پا اجتناب شود از انجا که بیماری شرائین محیطی در افراد دچار مرض قند شایع تر است کنترل بیماری قند از اهمیت زیادی برخوردار است.

نواحی درگیر در این بیماری :

اتروسکلروز حقیقتا می تواند شرائین را در هر قسمتی از بدن درگیر کند در صورت پیدا شدن ان در گردن یا مغز ممکن است سکته مغزی ایجاد شود.اترواسکلروز در شرائین محیطی مشابه بروز ان در قلب است چربی های خون یا لیپیدها در ناحیه ای اسیب دیده از دیواره ی عروقی ارتشاح یافته باعث آسیب بیشتر و ضخیم شدن ناشی از تشکیل پلاک می شوند.

در نتیجه مجرای عبور خون از شریان باریک شده و ممکن است به طور کامل بوسیله یک لخته مسدود شود این امر به ایسمکی که در ان انسداد در مسیر جریان خون شریانی باعث رسیدن اکسیژن ناچیزی به نسوج مشروب شونده توسط ان شریان می شود می انجامد عوامل خطرزا برای انسداد شرائین محیطی همانند کرونر شامل بالا بودن کلسترول خون ،سیگار کشیدن،مرض قند و فشار خون بالا است سیگار کشیدن به ویژه در بیماری شرائین محیطی حائز اهمیت زیادی است.

شکایت مرسوم بیماری شرائین محیطی شامل درد کرامپی ساق پا در حین راه رفتن است که لنگیدن متناوب خوانده میشود درد ممکن است وقتی تندتر یا در سر بالایی راه برود تشدید شود درد معمولا با استراحت بهبود می یابد.

جهت اطلاعات بیشتربا شماره تلفنهای زیرتماس بگیرید:

03132242165

09211016462

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا