دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

بیماری عروق محیطی چیست و چه دلایلی دارد

بیماری عروق محیطی چیست وچه دلایلی دارد ؟

بیماری عروق محیطی (PVD) نوعی اختلال گردش خون است که باعث تنگ شدن ، انسداد یا اسپاسم رگ های خونی خارج از قلب و مغز می شود. این حالت ممکن است در عروق یا رگهای مختلف اتفاق بیفتد. PVD (بیماری عروق محیطی)معمولاً باعث درد و خستگی می شود ،که اغلب در پاها ، و به خصوص در هنگام ورزش اتفاق می افتد.

درد معمولاً با استراحت بهبود می یابد.دراین مقاله ، مطالبی راازمقالات مختلف دکترهادی زاده (بهترین متخصص عروق اصفهان) تقدیم شماعزیزان می کنیم.
همچنین می تواند بر عروق تأمین کننده خون و اکسیژن بدن تأثیر بگذارد:
مثل بازوهامعده و روده،کلیه هاو….

در PVD رگهای خونی باریک شده و جریان خون کاهش می یابد. اینحالت می تواند به دلیل تصلب شرایین ، یا “سخت شدن رگ ها” باشد ، یا می تواند ناشی از اسپاسم رگ های خونی باشد. در تصلب شرایین ، پلاک ها در یک رگ جمع می شوند و جریان خون و اکسیژن را به اندام ها و اندام های بدن محدود می کنند.

با پیشرفت رشد پلاک ، ممکن است لخته ایجاد شده و عروق را به طور کامل مسدود کند. در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیب به اندام و از بین رفتن انگشتان دست ، انگشتان پا یا اندام شود.

بیماری شریانی محیطی (PAD) فقط در عروقی ایجاد می شود که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بافتهای محیطی منتقل می کنند. طبق CDC ، تقریباً 12 تا 20 درصد افراد بالای 60 سال مبتلا به PAD می شوند ، یعنی حدود 8.5 میلیون نفر منبع معتبر در ایالات متحده. PAD رایج ترین شکل PVD است ، بنابراین این اصطلاحات اغلب به معنای همان شرایط استفاده می شوند.

PVD همچنین به عنوان شناخته می شود:

تصلب شرایین

نارسایی شریانی پاها

لنگش متناوب

بیماری عروق محیطی

بیماری شریان محیطی چیست؟ »

انواع PVD کدامند؟

دو نوع اصلی PVD عملکردی و PVD آلی هستند.
نوع عملکردی این ببماری به این معنی است که هیچ آسیب فیزیکی به ساختار رگهای خونی وارد نمی شودبلکه در عوض ، رگهای بدن در پاسخ به سایر فاکتورها مانند سیگنال های مغزی ،تغییرات دما و…،تنگ و باریک می شوند. باریک شدن باعث کاهش جریان خون می شود.

چه عواملی باعث PVD می شود؟

رگهای بدن به طور طبیعی در پاسخ به عوامل محیطی پهن و باریک می شوند. اما در PVD عملکردی ، عروق شما در پاسخ خود اغراق می کنند. بعنوان مثال در بیماری رینود ، هنگامی که استرس و دما بر جریان خون شما تأثیر می گذارد ، نمونه ای از PVD عملکردی است.

شایعترین علل PVD عملکردی عبارتند از:

استرس عاطفی
دمای سرد
کار با ماشین آلات یا ابزارهای ارتعاشی
مواد مخدر

دربرابربیماری عروق محیطی عملکردی، بیماری عروق محیطی ارگانیک به معنای تغییر در ساختار رگهای شما است. به عنوان مثال ، تجمع پلاک ناشی از تصلب شرایین می تواند باعث باریک شدن رگ های خونی شود. دلایل اصلی PVD ارگانیک عبارتند از:
سیگار کشیدن
فشار خون بالا
دیابت
کلسترول بالا

دلایل اضافی PVD ارگانیک شامل آسیب های شدید ، عضلات یا رباط ها با ساختار غیر طبیعی ، التهاب رگ های خونی و عفونت است.درسایت دکترهادی زاده(بهترین متخصص عروق اصفهان) مباحث مربوط به ارتباط عفونت با بیماری عروق محیطی ، بیشترتوضیح داده شده است.

عوامل خطر برای PVD چیست؟

عوامل خطر زیادی برای PVD وجود دارد.
اگر شرایط زیرراداشته باشید،ممکنست در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید
سن بالای 50 سال
اضافه وزن
کلسترول غیرطبیعی
سابقه بیماری عروق مغزی یا سکته مغزی وجودداشته باشد
بیماری قلبی
دیابت
سابقه خانوادگی کلسترول بالا ، فشار خون بالا یا PVD وجودداشته باشد
فشار خون بالا
در همودیالیز بیماری کلیوی داشته باشید

گزینه های سبک زندگی که می توانند خطر ابتلا به PVD را افزایش دهند عبارتند از:

عدم ورزش بدنی
عادات غذایی ضعیف
سیگار کشیدن
استفاده از مواد مخدر

علائم PVD چیست؟

برای بسیاری از افراد ، اولین علائم PVD به آرامی و به طور نامنظم آغاز می شود. ممکن است احساس ناراحتی مانند خستگی و گرفتگی در پاها و پاها داشته باشید که به دلیل کمبود جریان خون با فعالیت بدنی بدتر می شود.

علائم دیگر PVD عبارتند از:

ناحیه دردناک باعلائم کاهش رشد مو ، گرفتگی در هنگام خوابیدن در پاهای تخت و بازو به رنگ قرمز مایل به قرمز یا مایل به قرمز و پوست پا ، پوست نازک یا رنگ پریده ، ضعف ، زخم ، تغییرات ناخن های پا ، سوزش شدید و…..

مقالات بعدی مربوط به سایرمباحث عروقی رامی توانیددرسایت دکترهادی زاده (بهترین متخصص عروق اصفهان) جستجوبفرمایید

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا