دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

بیماری پرنیو

پرنیو
یک حالت التهابی در پوست اندام هاست که توسط سرما ایجاد شده و با قرمزی، خارش و زخم مشخص می شود. علت، ناشناخته است. این حالت در آب و هوای سرد و مرطوب مثل انگلستان، شایعتر از ایالات متحده می باشد. خانم ها شایعتر از آقایان مبتلا می شوند. در اغلب مبتلایان، بیماری قبل از سن ۲۰ سالگی شروع می شود.


پاتولوژی: در موارد مزمن این بیماری عروقی، ضایعه شامل آنژئیت همراه با پرولیفراسیون انتیما، ضخیم شدگی دیواره شریانی و انفیلتراسیون لنفوسیت ها و لکوسیت های چندهسته ای بدور عروق می باشد. نکروز بافت چربی و انفلیتراسیون مزمن التهابی در بافت زیر جلدی، ممکن است وجود داشته باشد.
تظاهرات بالینی پرنیو:
بیماری دو فرم حاد و مزمن دارد. بیمار تیپیک یک زن جوان است که در زمستان متوجه تغییرات قرمز متمایل به آبی و عدم پوست اندام تحتانی همراه با سوزش و احساس گرمی می شود. ضایعات پایدار بوده و با خارش همراه اند. این ضایعات، ۷ تا ۱۰ روز طول کشیده و سپس پاک می شوند، گاهی اوقات نیز، پیگمانتاسیون پوستی باقی مانده ای از خود بجای می گذارند. در موارد شدید ممکن است ضایعات خونریزی دهنده بوده و یا تاول ظاهر شود. بروز عفونت بطور اتفاقی نیز امکان پذیر می باشد. با تکرار تماس با سرما، بیماران مستعد ممکن است ضایعات مزمنی پیدا کنند. این ضایعات قرمز، زخمی و خونریزی دهنده هستند که بصورت یک منطقه قرمز و برآمده با قطر ۰/۵ تا ۱ سانتی‌متری می باشند. این ضایعات بعداً تبدیل به تاول هایی خواهند شد که نهایتاً زخمی می شوند. در فصل تابستان بهبود حاصل خواهد شد و یک ناحیه ی پیگمانته دائمی بجای خواهند ماند.اطلاعات کاملتردرسایت دکترهادی زاده ، زیرعنوان بهترین متخصص واریس اصفهان(بهترین متخصص قلب وعروق اصفهان) دراختیارشماست.
تشخیص: Chilblain حاد، از سایر فرم های درماتیت، توسط گسترش شاخص آن و ارتباطش با سرما، افتراق داده می شود. لازم است که Chilblain مزمن را از اریتما اندوراتوم اریتماندوزوم، افتراق داد. اریتما اندوراتوم بازین( Bazin )توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بوجود می آید. اگر عفونت فعال باشد، تشخیص افتراقی با یافتن باکتری بصورت میکروسکوپی و یا کشت آن، گذاشته می شود‌. اریتما اندوراتوم، قسمت فوقانی پا را بطور شایعتری نسبت به قمست تحتانی آن، گرفتار می سازد. ضایعات آن، عمیق تر، برجسته تر و ارتشاحی تر هستند. همچنین این ضایعات پایدارترند در حالی که ضایعات Chilblain مزمن، در فصل تابستان پاک می شوند. اریتماندوزوم، یک پروسه حادتر بوده و معمولاً با یک واکنش سیستمیک شامل تب، بیحالی و آرترالژی می باشد ک ارتباط فصلی ندارد.
درمان: در موارد خفیف، معمولاً حفاظت پوست از سرما، استفاده موضعی از پماد های ضد التهابی، اجتناب از خاراندن و قطع مصرف سیگار، کفایت می کند. در موارد شدیدتر، داروهای مفید در درمان پدیده رینود شامل رزرپین و یا نیفدیپین، ممکن است موثر باشد .

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید،
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا