دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آرتریواسکلروز

پاتوفیزیولوژی آرتریواسکلروز انسدادی:
تنگی رگ که سطح عرضی رگ‌ را به میزان کمتر از ۷۵% کاهش داده باشد، معمولاً جریان خون در حال استراحت را متاثر نمی گرداند. در زمان بالا بودن سرعت جریان قلب، مثلا در هنگام انجام ورزش، لازم استکه قبل از بروز کاهش در جریان خون وبروزمشکلات بالینی، مقطع عرضی رگ به میزان ۶۰% و یا بیشتر، کاهش یابد.


تظاهرات بالینی آرتریواسکلروز:
تظاهرات آترواسکلروز انسدادی عبارتند از لنگیدن متناوب، بروز درد در استراحت است که در یک اندام ظاهر می شود و وقتی که بیمار استراحت می کند، ناپدید می شود. درد معمولاً بصورت یک گرفتی یا سفتی و یا بصورت یک ضعف شدید عضله در حال فعالیت، توصیف می شود. مقدار فعالیتی که در هر بیمار باعث ظهور درد می شود،معمولاً ثابت است.در برخی‌از بیماران درد با آهسته کردن سرعت راه رفتن و بدون توقف کامل فعالیت، نا پدید می شود. محل درد در دیستال انسداد شریانی است. بیشترین عضلات گرفتار، بدلیل فرکانس بالای درگیری شریان فمورال، عضلات ساق هستند. عضلات بخش تحتانی پشت، سرین، ران و پاها نیز ممکن است گرفتار شوند. درد عین استراحت وقتی اتفاق می افتد که کاهش واضحی در جریان خون هنگام استراحت وجود داشته باشد و نشانه شدت بیماری است. درد، معمولاً سوزشی یا با احساس کنده شدن، ممکن است در یک یا در هر دو شصت پا لوکالیزه شده و یا توزیع جوراب مانندی داشته باشد. این درد معمولاً در طی شب بدتر شده و با قرار دادن اندام در یک وضعیت وابسته و یا با خنک کردن آن بهتر می شود. ممکن است که سردی و کرختی، با سیانوز و یا رنگ پریدگی اندام، همراه باشند. در معاینه، نبض شریانی دیستال به محل انسداد کاهش یافته یا ناپایدار شده است. ممکن است که برویی هایی بر روی آئورت یا شاخه های آن قابل شنیدن باشند. این صداها می توانند سیستولی و یا ممتد باشند. در موارد پیشرفته، ممکن است در معاینه علائم ایسکمی ظاهر شده، حرارت پوست بطور غیر عادی پایین بوده و یا رنگ پریدگی یا سیانوز وجود داشته باشد. تخریب ایسکمیک می تواند سبب تغییر رنگ متمایل به قرمز و یا آبی متمایل به قرمز دائمی شود. ممکن است تغییرات تروفیک بصورت یک پوست خشک، پوسته دار و براق باشند. همچنین ممکن است موهای اندام مبتلا، ناپدید شده و ناخن شصت، شکننده، لبه دار و بد فرم گردد. زخم یا گانگرن می تواند وجود داشته باشد. زخم های ایسکمیک معمولاً در مناطق فشار بوده و می توانند ملتهب و دردناک باشند.
ادامه دارد….

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید،
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا