دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

لخته خون و درمان آن ( لخته های خون)

لخته خون و درمان آن ( لخته های خون )

لخته خون و درمان آن یک موضوع بسیارمهم پزشکی است. این بیماری (ترومبوز) بسته به اینکه درشریان (سرخرگ) یاورید (سیاهرگ) و در چه قسمتی ازاین عروق ایجادشوند، عوارض متعددی دارند.
در مطالب گوناگونی از دکترهادی زاده به بسیاری ازآنهااشاره شده است. ترومبوز ها می توانندباعث ضایعات متعددی شوند.بدترین اشکال ترومبوزهای شریانی ،ضایعات ترومبوتیک عروق شریانی مغز ، کلیه ها و روده ها است. در همه مواردی که انسداد عروق بزرگ اتفاق افتاده باشد ، نکروز بافتی ممکنست در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود.این امرممکنست منجر به مرگ قسمت های خاصی از اندام شود. چنین عوارضی می تواندمنجر به ناتوانی عمیق یا مرگ بیمارشود. آمبولی شریانهای محیطی اندام بسیار آسان تر قابل تشخیص است. درمان فوری به جلوگیری از عوارض جدی کمک می کند. در صورت عدم درمان ، ممکنست نکروز بافت اندام و گانگرن ایجاد می شود. تنها راه نجات برای نجات جان بیمار در چنین شرایطی که نکروز رخ داده است، قطع اندام آسیب دیده است.

عوامل خطر برای ایجاد لخته های خون :

جراحی ، هیپودینامیا( کم تحرکی)، استعدادبه ایجاد ترومبوز، آسیب های سیستم قلبی عروقی از جمله سکته قلبی ، میوکاردیت ، آندوکاردیت عفونی ، فیبریلاسیون دهلیزی، هورمون درمانی ، شامل مصرف استروژن ها و موارد مشابه ،چاقی و برخی موارد دیگر را می توان بعنوان عوامل خطر نام برد.

مکانیسمهای ایجاد لخته:

سه مکانیسم برای ایجاد لخته خون عبارتند از: ایجاد رکود و ایستایی بیش از اندازه خون، همچنین ضربه و ایجاد التهاب . مکانیسم های دیگری نیز می توانند در ایجاد لخته و ترومبوز دخیل باشند. واریس با ایجاد رکود خون و همچنین ایجاد التهاب میتواند زمینه ساز لخته خون و ایجاد ترومبوز شود.
مهم است که بدانیم چنانچه لخته خون در اثر واریس اتفاق افتد درمان آن هزینه بر و مستلزم دیده شدن زمان طولانی می باشد. بهمین دلیل بهترین متخصص واریس اصفهان توصیه می کنند که قبل از ایجاد لخته ، واریس‌ های بزرگ و علامت دار تحت درمان با لیزر داخل عروقی یا RF قرار گیرند.  در اینصورت  درمان کامل حاصل شده و لخته و سایر عوارض ایجاد نمی شود. در صورتی که لخته های خون به هر دلیل ( چه به دلیل واریس و یا یا علل دیگر) اتفاق افتاد بایستی به سرعت توسط بهترین متخصص واریس اصفهان ( دکتر هادی زاده ) تحت درمان و مراقبت کامل قرار گیرند تا باعث ایجاد عوارض نشوند .

عوارض لخته های خون:

عوارض لخته های خون و ترومبوز بسیار زیاد می باشند. اگر دقت کافی در درمان آنها صورت نپذیرد عوارض مختلفی بر جای می گذارند. در بسیاری از موارد عوارض لخته های خون ، ناتوان‌کننده و پیشرونده هستند. بسیاری از این عوارض به طور معمول تحت عنوان کلی پی تی اس یا سندروم بعد از ترومبوزخوانده می شود . چنانچه این حالت ایجاد شود درمان به مراتب مشکل تر خواهد شد. بنابراین بهترین متخصص درمان آمبولی توصیه می کنند بیماران تمام تلاش خود را به کار بندند تا به درمان کامل لخته های خون دست پیدا کنند و به سندروم بعد از ترومبوز مبتلا نشوند .

 درمان لخته های خونی

توصیه های درمان لخته های خونی را بایستی جدی گرفت.همانگونه که در مقالات قبلی بهترین متخصص درمان لخته ،اشاره شد واریس و نارسایی های وریدی عوارض فراوانی دارند . یکی از عوارض مهم و شناخته شده واریس ایجاد لخته های خونی می باشد . البته همانگونه که گفتیم عوامل متعدد دیگری غیر از واریس نیز می توانند باعث ایجاد لخته های خونی شوند. خون به طور طبیعی نبایستی در عروق دچار لخته شود.

مکانیسم های متعددی در داخل خون و سایر ارگان‌های بدن کمک می‌کنند تا سیالیت و روانی خون حفظ شود و لخته ایجاد نشود. در صورتی که این مکانیسمها دچار اختلال شوند ، ممکن است خونریزی و یا ایجاد لخته خون اتفاق بیفتد . در صورت شل شدن بیش از اندازه خون ، خونریزی و در صورت سفتی زیاده از حد ، لخته ایجاد می شود. روش های گوناگونی وجود دارد که در صورت رعایت آنها درمان بیماران به سرعت انجام شده و عوارض باقی نخواهد ماند.

استفاده از جوراب واریس مناسب :

یکی از توصیه های درمانی در مورد لخته ،استفاده مناسب از جوراب واریس می باشد جوراب واریس موارد مصرف متعددی دارد و موارد مصرف آن صرفاً در بیماران مبتلا به واریس نیست ، بلکه بیماران بسیاری استفاده از جوراب واریس سود می برند .یکی از گروه‌هایی که استفاده از جوراب واریس در آنها توصیه می شود بیماران مبتلا به تومبوز یا لخته های خون می‌باشند .

لخته خون در پاها چه در اثر واریس اتفاق افتاده باشد و چه به دلایل دیگری ایجاد شده باشد به هر حال توصیه می شود بیماران از جوراب واریس استفاده نمایند. فشار حاصل از جوراب واریس کمک می کند تا از ورم پاها جلوگیری عمل آید و بیماران ، مبتلا به ورم دائمی پا نشوند . طبق توصیه بهترین متخصص واریس شهرکرد ( دکتر هادی زاده ) بیماران مبتلا به لخته های خون بایستی از صبح تا شب جوراب واریس بپوشند و شبها آن را از پا درآورند . جوراب واریس بایستی حتماً از نوع مناسب و کلاس منطبق با نیاز بیمار انتخاب شده باشد.

در صورتی که جوراب واریس انتخاب شده از نوع مناسب نباشد دو اتفاق ممکن است بیفتد. یکی اینکه کمکی به جریان خون بیمار نمی کند و جوراب در حقیقت به عنوان گرم کن پا استفاده میشود. در این حالت می تواند با توجه به گرم کردن پای بیمار نهایتاً به تشدید و بدتر شدن واریس بینجامد. از طرف دیگربعضی از جوراب های واریس دارای کیفیت مناسب نمی باشند .جوراب واریس نامناسب جریان خون را برعکس می کند. به این معنی که قسمت بالایی جوراب فشار بیشتری نسبت به قسمت پایین وارد می کند. در این صورت جریان خون برعکس شده و واریس بیمار تشدید می گردد. پس یکی از نکات مهم در بیماران مبتلا به ترومبوز چه ناشی از واریس باشد و چه به دلایل دیگر اتفاق افتاده باشد استفاده از جوراب واریس مناسب می باشد

مصرف زیاد مایعات :

نکته دیگر در درمان این بیماران استفاده از مایعات زیاد میباشد. مایعات زیاد باعث می شود غلظت خون کاهش یافته و در نهایت جریان خون بهبود میابد. طبق نظر بهترین متخصص درمان آمبولی اصفهان ( دکتر هادی زاده ) نوشیدن مایعات زیاد به ویژه آب کمک فراوانی در درمان بیماران مبتلا به لخته های خون می باشد. در صورتی که مایعات کافی به بدن برسد به درمان لخته‌های خون کمک می‌کند.

از طرف دیگر از بدتر شدن وضعیت لخته های ناشی از واریس تاحدود زیادی جلوگیری می نماید. نکته مهم دیگر در برخورد با بیماران مبتلا به لخته های خون( ترومبوز ) آن استکه این بیماران بایستی از فعالیت فیزیکی در حد مناسب برخوردار باشند. این باور قدیمی که بیماران مبتلا به لخته خون بایستی استراحت مطلق داشته باشند منسوخ شده است. این بیماران چنانچه فعالیت مشخص و منظمی داشته باشند ، مناسب است . دلیل آنست که اینکار کمک می کند تا ازایجاد لخته جدید جلوگیری شده و نهایتاً به درمان لخته های موجود کمک فراوانی می نماید.

انجام فعالیت فیزیکی مناسب:

فعالیت فیزیکی مناسب می تواند به بهبود سریعتر لخته و واریس کمک نماید. چه لخته توسط واریس ایجاد شده باشد و یا به دلایل دیگر ایجاد شده باشد. فعالیت فیزیکی در حدی که بیمار بتواند آن را تحمل نماید یکی از اصول درمانی می باشد. داشتن فعالیت کافی همواره مورد تاکید بهترین دکتر لخته اصفهان بوده و هست .علت آنست که استراحت مطلق علاوه بر بی حرکتی باعث ایجاد لخته می شود. همچنین می‌تواند به کاهش پمپ فعالیت عضلانی منجرشود

ازبین بردن رکودخون:

رکود خون یکی از دلایلی است که باعث ایجاد لخته به ویژه در بیماران مبتلا به واریس می‌شود. براین اساس اگر بیماران مبتلا به ترومبوز یعنی لخته‌خون فعالیت فیزیکی نداشته باشند ممکنست مشکل بدتر شود. علت آن است که  استراحت کامل  باعث می‌شود حرکت خون در پاها و عروق کاهش یافته و نهایتاً لخته بدتر شود. از طرفی فعالیت فیزیکی باعث می شود. که عضلات پشت پا که به نام پمپ عضلانی نامیده می شوند فعالیت نماید. حرکت پمپ عضلانی پشت پا باعث شودخون را از داخل پا به خارج پمپاژ نمایند . این کار باعث می شود که تولید لخته کاهش یابد.

آمبولی (یکی از عوارض لخته های خونی ) :

همانگونه که درمقالات مختلف بهترین متخصص درمان لخته ( بهترین متخصص درمان آمبولی ) اشاره شده است ، لخته های خونی عوارض مختلفی دارند. در مقالات بهترین متخصص واریس اصفهان تعداد زیادی از این عوارض ذکر شده اند. یکی از عوارض مهم لخته ها ( ترومبوزها ) ، ایجاد آمبولی است.

انواع آمبولی ها و علل اختصاصی آنها کدامند ؟

انواع مختلفی از آمبولی ها ممکنست با مکانیسمها وعلل مختلفی ایجاد شوند. در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم .

امبولی چربی و علل آن :

علل مختلفی ممکنست باعث شود تا یک تکه کوچک از چربی داخل بدن کنده شده وبه شریانهای ریه ها وارد شود. اینحالت را آمبولی چربی می گویند. علل مختلفی می توانند باعث این نوع آمبولی شوند . ازجمله صدمات زیادبه اندام ها ؛ تزریق وریدی محلول های روغن ؛شوک ،بیماری که احیاشده باشد،نکروز لوزالمعده وتعدادی موارد دیگر می توانند باعث ایجاد آمبولی چربی شوند.

 آمبولی هوا و علل آن :

امبولی هوا عبارتست از ورود مقدار زیادی از هوا بداخل عروق داخلی از جمله شریانهای ریه . طبق نظر بهترین متخصص واریس ، آسیب به رگهای بزرگ ؛ نقص واشکال در روش تزریق وریدی وتعداد دیگری ازبیماریهامی تواند این مشکل را ایجاد کنند. برای درمان آمبولی هوا بطور خلاصه می توان از موارد زیر استفاده نمود : مراقبت های اضطراری ، از بین بردن منبع آسیب شناسی. آسپیراسیون (خارج کردن)هوا از طریق کاتتر وریدی مرکزی. تهویه مصنوعی ریه ها ، تزریق مخلوط اکسیژن. درمان افت فشار خون شریانی . تثبیت پارامترهای همودینامیک. اکسیژن رسانی بیش از حد.

علائم انواع آمبولی ها :

بسته به اینکه آمبولی در کدام رگ باشد وچقدر گسترده باشد ، ممکنست علایم آنها متفاوت باشند . براساس نظرات بهترین متخصص واریس ( بهترین متخصص درمان لخته ) علایم آمبولی ها را در ادامه ملاحظه می نمایید.

علایم آمبولی ریه :

علایم آمبولی ریه متنوع ومختلف می باشندو.بسته به اینکه کدام رگ تحت تأثیر انسداد باشد متفاوت خواهد بود. آمبولی ریه با علائم مشخص ، اما غیر اختصاصی همراه است . از جمله می توان به موارد ی اشاره نمود شامل تنگی نفس شدید با علت ناشناخته ؛درد شدید قفسه سینه غیر قابل توضیح که به بازو ، شانه ، گردن ، فک پایین انتشار می یابد. سرفه هموپتیزی(خلط خونی) ،عرق سرد؛ضربان قلب سریع و نامنظم،سرگیجه،افت شدید فشار خون ؛تب غیرقابل توجیهضعف ، سرگیجه ، از دست دادن هوشیاری هم می توانند در آمبولی ریه ایجاد شوند.

 علائم آمبولی شریان مزانتریک شکم :

درد شدید و دردناک در شکم. مدفوع شل با خون ؛نفخ شکم ،آریتمی ، کاهش فشار خون ؛عدم تحرک کافی روده ازجمله علایم امبولی شریان مزانتریک است.

علایم آمبولی شریان کلیوی :

درد در ناحیه ارگان آسیب دیده ؛ هماچوری(ادرارخونی)،الیگوریا( کمی ادرار) اگر دربیماری دیده شد باید احتمال آمبولی شریان کلیوی را در نظر داشت .

علایم آمبولی شریان اندام:

علایم آمبولی های شریان های اندامها متنوع هستند . از جمله آنها می توان به موارد بعدی اشاره نمود :درد محدود در ناحیه موضعی اندام و به دنبال آن گسترش درد به کل اندام. رنگ پریدگی پوست اندام ؛گرفتگی عضلاتی ،زخمهای تروفیک ، که در صورت عدم وجود درمان ، باعث ایجاد گانگرن می شوند.

پیشگیری از آمبولی:

پیشگیری از آمبولی ریه شامل پایبندی به توصیه های زیر است:
به موقع آسیب های وریدی اندام تحتانی را درمان کنید. شاخص های لخته شدن خون را کنترل کنید در صورت لزوم از داروهای ضد انعقاد نیز استفاده می شود. داشت تحرک کافی .

پیشگیری از آمبولی چربی:

توقف خونریزی دراسرع وقت در صورت شکستگی ؛ ثابت کردن صحیح اندام آسیب دیده. بی درد کردن بیمار با کیفیت خوب. کنترل سطح فشار خون نیز ازجمله این موارد است .

پیشگیری از آمبولی هوا:

رعایت دقیق اقدامات ایمنی هنگام آمدن به سطح ازعمق درموقع غواصی و….درمان صحیح و به موقع مناطقی که عروق وریدی آنها آسیب دیده دارند. رعایت دقیق اصول علمی درموقع انجام تزریقات وریدی. مواردی که ذکر شدند مهمترین اقداماتی استکه بهترین متخصص واریس اصفهان بر آنها تاکید دارند.

درمان آمبولی :

روشهای مختلفی برای درمان آمبولی ها در دسترس هستند. این روشها بستگی کامل به نوع آمبولی ، محل آمبولی ، وسعت وشدت آن وپارامترهای مختلف دیگری دارد. بهترین متخصص درمان آمبولی ( دکتر هادی زاده ) مطالب زیادی در مورد درمان آمبولی نگاشته اند . جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله در همین سایت مراجعه فرمایید. برای گرفتن نوبت برای ویزیت و درمان لخته های خونی و یا واریس ونارسایی های وریدی می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید:

09211016462       03132241165

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا