دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

داروهای کاهش دهنده چربی خون (قسمت دوم)

داروهای کاهش دهنده چربی خون (قسمت دوم)


اسید نیکوتیک یا نیاسین:
نیاسین درواقع یک نوع ویتامین ب است که دارو را تنها با تجویز پزشک بایستی مصرف نمود. این دارو سبب کاهش کلسترول کل, کلسترول LDl(بد) وتری گلیسرید میشود. این دارو همچنین سطح کلسترول HDL(خوب) را افزایش میدهد. عوارض این دارو خارش وگر گرفتگی می باشد.بدلیل عوارض نسبتاشایع آن ، از جمله داروهای ضد چربی شایع نیست وفقط درمواردخاصی تجویزمی شود.

استاتین ها:
شامل آتورواستاتین,لووستاتین,سیمواستاتین ,فلووستاتین,پراواستاتین ورزوواستاتین است.
اثر عمده این داروها کاهش کلسترول LDL است وبعضا ممکنست تاحدودی باعث افزایش تری گلیسرید شوند.عوارض جانبی شامل یبوست,درد یا گرفتگی ونفخ شکم هستند. برخی از بیماران دچار درد عضلانی,ضعف یا ادرار قهوه ای میشوند. در مورد استاتین ها در صورت بروز درد عضلانی یا مشکلات کلیوی وادراری ،دارو حتما باید قطع وبه پزشک مراجعه شود.استاتینهاازجمله شایعترین داروهای کاهنده چربی خون هستند.

اسید فیبریک ها:
نام برخی از آنهاعبارتست از: جم فیبروزیل,کلوفیبرات,فنوفیبرات . این داروها برای کاهش تری گلیسرید ها مفید هستند.
مصرف داروی فنو فیبرات همراه با غذا باعث جذب بهتر آن می شود. مصرف دارو در افراددمبتلا به بیماری های کیسه صفرا ودرمادران شیرده ممنوعیت دارد.
دربیماران مبتلابه بیماری قلبی یابیمارانی که به شدت در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی یا کلسترول بالا هستند استاتین هاجزء بهترین وشایعترین گروه های دارویی هستندکه بصورت معمول تجویز می شوند چرا که استاتین ها ریسک بیماریهای قلبی وعروقی را نیزکم می کنند.
اگر استاتینها با دقت ونظارت دقیق مصرف شوند بسیار ایمن ومناسب هستند.استاتین ها باید با رژیم غذایی خوب وورزش توام باشند.
استاتینها در بارداری ممنوعیت مصرف دارند.
نکات قابل توجه درموردچربی خون:
هر استرسی میتواند باعث افزایش چربی خون شود. بی خوابی نیز می تواند باعث افزایش چربی خون شود .علاوه برآن دخانیات عامل مهمی برا.ی افزایش چربی خون بشمارمی رود پس به بیماران مبتلا به چربی خون بالا ( هیپرلیپیدمی) همواره توصیه می شود که
سیگار را ترک کنید ودقت داشته باشید که اگر سیگار میکشید وکلسترول خونتان بالاست، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی در شما زیاد است، همچنین بشدت توصیه می شودکه
وزن خود را در محدود مطلوب وایده آل نگه دارید. در صورت وجود اضافه وزن طبق نظر پزشک. برای کاستن از وزن خود کوشش کنید.
همچنین به طور مرتب ورزش کنیدزیرا ورزش باعث کاهش وزن وتقویت قلب می گردد که البته در مورد نوع ورزش نیزتوصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.
از کجامی توان فهمید داروهای ضد چربی خون بالا موثر بوده است یا خیر؟
برای اینکار می توان به هنگام نیاز سطح کلسترول خون خود را چک کنید.
مگر با صلاحدید پزشک داروهایتان را قطع نکنید.
روش صحیخ آزمایش چربی خون چگونه است؟
به منظور حذف اثر چربی موجود در غذا ضروریست آزمایش چربی خون پس از 12 تا 14 ساعت ناشتا. بودن انجام گیرد. این کار دقت آزمایش را بالا میبرد.
دقت داشته باشید که افراد لاغر هم ممکنست به کلسترول بالا دچار شوند، لذا حتی اگرلاغرهستیدبایستی درتغذیه وتوصیه های دیگر، موارد بالارادرنظرداشته باشید.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک فوق تخصصی دکتر هادی زاده
۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس گرفته ویااطلاعات لازم رااز طریق آدرسهای زیر بدست آورید:
Www.doctorhadizadeh.ir

Www.doctorhadizade.com

Www.varisiran.ir

Www.varisesfahan.ir

https://instagram.com/_u/dr.mahmoudhadizadeh

https://t.me/drhadizadeh

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا