دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آنژیوگرافی در اصفهان

شاید شما هم با بیماران قلبی در اطراف خود که برای آنان آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی انجام شده است آشنا باشید. این دو روش، یکی تشخیصی و دیگری یک روش درمانی موثر می باشد. آنژیوگرافی یک روش بینهایت موثر و دقیق برای تشخیص مشکلات عروقی و بویژه تنگی های شریانها و وریدها می باشد. در این روش یک ماده حاجب بداخل رگهای مورد نظر تزریق می گردد. ماده حاجب در واقع یک مایع بی رنگ و شفاف می باشد که شبیه آب است ولی در نگاه ظاهری غلظت آن کمی بیشتر از آب می باشد. دکتر محمودهادی زاده دارای مدرک فوق تخصصی آنژیوگرافی در اصفهان هستند.

ایشان علاوه بر درمان بیماران قلبی عروقی و انجام درمان های لازم به درمان واریس و بیماریهای وریدی نیز می پردازند. هر چند آنژیوگرافی در اصفهان بیشتر برای تشخیص بیماریهای شریانی (سرخرگها) بکار می رود. لکن بهترین متخصص واریس آنرا در تشخیص و درمان بیماریهای وریدی (سیاهرگها) هم بکار می برند. در بسیاری از موارد، از عکس رنگی قلب یا عکس رنگی برای تشخیص بسیاری بیماریهای قلبی یا عروقی استفاده می شود.

گاهی در برخی بیماران از سی تی آنژیوگرافی هم بهره برده می شود. سی تی آنژیوگرافی می تواند بصورت سه بعدی عروق را نشان دهد. لیکن بیشترین دقت تشخیصی را آنژیوگرافی دارد.

روش انجام آنژیوگرافی در اصفهان چگونه است؟

بیمار ابتدا بر روی تخت مخصوص آنژیوگرافی می خوابد. سپس یک لوله مخصوص و باریک بنام شیت، بداخل رگ مورد نظر وارد می شود. وجود این لوله که بنام شیت خوانده می شود، امکان انجام مانورهای مختلف را بهتر فراهم می سازد. در ابتدای ابداع روش آنژیوگرافی، شیت استفاده نمی شد و لوله آنژیوگرافی بصورت مستقیم و ابتدایی وارد رگ می شد. عدم وجود شیت باعث می شد که امکان مانور دادن مناسب کاهش یابد.

به هرحال یک لوله با سر مناسب خم دار، بنام کاتتر (یک لوله ظریف و قابل انعطاف) از داخل شیت، وارد رگ بیمار می شود. سپس ماده حاجب که در واقع حالت مایع دارد توسط یک سرنگ استریل، از انتهای کاتتر وارد این لوله می شود. فشاری که سرنگ وارد می کند باعث می شود که مایع حاجب از انتهای کاتتر(لوله) خارج شود. ورود این ماده حاجب به داخل رگ باعث می شود که رگ توسط دستگاه آنژیوگرافی قابل دیدن شود.

این دستگاه، دستگاهی استکه از اشعه ایکس استفاده می کند. اشعه ایکس به رگ تابانده می شود و فیلمبرداری از رگ شروع می گردد. این باعث می شود که مشکلات داخل رگ بخوبی مشخص شود. بهترین متخصص واریس، در درمان واریس  با لیزر واریس نیز گاهی از همین تکنیک استفاده می کنند. البته بیشترین میزان استفاده از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در اصفهان، در تشخیص و درمان مشکلات شریانهای قلب است.

استفاده از عکس رنگی و سی تی آنژیوگرافی

البته آنژیوگرافی در اصفهان برای همه بیماران قلبی استفاده نمی شود. باید خصوصیات خاصی وجود داشته باشد تا نیاز به استفاده از این روش باشد. در بسیاری از موارد، دکتر هادی زاده (بهترین متخصص قلب و عروق اصفهان) از عکس رنگی برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده می نمایند. عکس رنگی قلب نیز می تواند باعث نشان دادن مشکلات عروقی شود.

ولی بهرحال باید توجه داشت که بهترین روش تشخیص قطعی، آنزیوگرافی است. در واقع عکس رنگی قلب و نیز سی تی آنژیوگرافی که گاهی بکار برده می شوند، نمی توانند بطور صد در صد تشخیص را مسجل نمایند. این روشها، روشهای اولیه هستند و صرفا تشخیصی می باشند.

آنژیوپلاستی چه تفاوتی با آنژیوگرافی دارد؟

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی عالی است که می تواند با بهترین کیفیت، مشکلات داخل عروق را نشان دهد. این روش، یک استاندارد عالی و طلایی محسوب می گردد. اگر قصد داشته باشیم با بهترین کیفیت مشکلات عروقی را پیداکنیم از این روش بهره می بریم. همانطور که گفتیم این روش برای تشخیص بیماری های عروقی و قلبی در موارد مختلفی استفاده می شود.

در صورتی که درآنژیوگرافی، مشخص شد که بیمار دارای تنگی عروقی شدید می باشد، می توان با روش های مختلف به درمان آن پرداخت. یکی از روشهای درمانی برای بازکردن رگها، استفاده از آنژیوپلاستی است. در روش آنژیوپلاستی، با استفاده از بالون و استنت می توان بخوبی این تنگی ها را برطرف نمود. در گالری ویدیوهای سایت دکترهادی زاده می توانید فیلم های مربوطه به این دو مورد را ببینید.

آیا آنژیوپلاستی فقط در درمان بیماری های سرخرگ ها بکار برده می شود؟

پاسخ منفی است. در واقع این تکنیک درمانی بسیار عالی در درمان انواع عروق قابل استفاده می باشد. بهترین متخصص واریس، در درمان برخی از بیماران مبتلا به مشکلات وریدی (سیاهرگها) هم از آنژیوپلاستی استفاده می نمایند. بعنوان مثال می توان به درمان سندرم می ترنر اشاره نمود. سندرم می ترنر یک بیماری خاص است که باعث تنگی ورید ایلیاک می شود. ورید ایلیاک در بالای پا و در داخل لگن قراردارد.

تنگی این رگ باعث می شود خون سیاهرگی نتواند بخوبی از پاخارج شود. ماندن خون در پا و خارج نشدن آن باعث می شود که بیمار مبتلا به ایجاد ترومبوز یا همان لخته های خونی شود. البته همه بیماران مبتلا به این بیماری، دچار لخته نمی شوند. لیکن بهرحال بایستی احتمال وجود این بیماری را در بیماران با ترومبوز پا را در نظر داشت. برای تشخیص این بیماری ممکنست از روشهای مختلفی استفاده نماییم.

یکی از روشهای تشخیصی اولیه، سونوگرافی داپلر رنگی است. این روش یک روش و مدالیته اولیه می باشد. چنانچه این روش را انجام دادیم ولی باز هم به هر دلیل نیاز به انجام روش های دقیقتر داشته باشیم بایستی از روشهای بهتری استفاده نمود. روش دقیقتر در این موارد که مورد استفاده دکتر هادی زاده قرار می گیرد، سی تی آنژیوگرافی است. سی تی آنژیوگرافی دراین موارد بکاربرده می شود.

سی تی آنژیوگرافی یک روش دقیقتر است ولی بهرحال نمی تواند بطور صد در صد مشکلات را نشان دهد. این روش، یک نمای سه بعدی برای تشخیص و مطالعه عروق در اختیار بهترین متخصص قلب و عروق  قرار می دهد. همانطور که گفتیم بهترین روش که بطور صد در صد می تواند مشکلات عروقی را نشان دهد، آنژیوگرافی است.

تفاوت بالون با استنت ( فنر) چیست؟

بسیاری از بیماران تمایل دارند که قبل از انجام درمان، از کم و کیف آن آگاه باشند. در مورد آنژیوپلاستی دو اصطلاح زیاد بکار برده می شوند. این دو اصطلاح پر کاربرد، بالن (بالون) و استنت است. در اصطلاح عمومی، به استنت، فنرگفته می شود. علت آنست که ظاهر استنت، شبیه یک فنر فلزی است. استنت در واقع یک لوله بسیار ظریف فلزی توری مانند است.

پس از آنکه با استفاده از بالون، بهترین متخصص عروق اصفهان اقدام به بازکردن رگ نمودند، از استنت استفاده می کنند. این استنت، مانند یک لوله محکم داخل رگ کار گذاشته می شود. وجود این فنر باعث می شود که احتمال تنگی مجدد رگ کاهش یابد. در واقع با استفاده از بالون، تنگی باز می شود و سپس برای جلوگیری از تنگی مجدد رگ، داخل آن فنر(استنت) تعبیه می شود.

این استنت در غالب موارد از نوع دارویی استفاده می شود. استنت دارویی باعث می شود که همواره مقدار کمی ماده دارویی آزاد شود. این دارو باعث می شود که احتمال تنگی مجدد رگ  باز هم کاهش یابد. بیمارانی که از استنت استفاده می کنند بایستی تا مدت مشخصی از دارو های ضد تشکیل لخته استفاده نمایند. برای آشنایی بیشتر و رزرو نوبت درمان و آنژیوگرافی در اصفهان می توانید با تلفن های زیر تماس بگیرید:

09211016462

03132242165

Click to rate this post!
[Total: 6 Average: 5]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی
پیمایش به بالا