دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

روش های ساده تشخیص در بیماری های قلب و شرائین کرونر:

روش های تشخیصی غالبا به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند و عبارتند از:
۱-نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی
۲- بررسی چگونگی کار قلب یا تست ورزشی
۳- نوار ضبط ۲۴ ساعت از وضع جریان و کارکردالکتریکی قلب
۴- آزمایش رادیو نوکلئید

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب:

اکثر بیمارانی که با علائم قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کنند یک نوار قلب نزد خود دارند در بعضی شرایط خاص مثل جراحی یک نوار قلب برای بیمار لازم است حتی اگر بیمار هیچگونه علائم مشکوک بیماری قلبی نداشته باشد همچنین هنگام آزمایش جسمی کامل برای سلامتی یا چک آپ نوار قلب تهیه و ثبت می شود هرچند ارزش آن ترجیحاً محدود و منختصر می باشد.

۴ قطعه فلزی که الکترود گفته میشود روی بدن مثل دست ها با تسمه ای متصل کرده ۲ عدد دیگر را روی قفسه سینه نصب می کنند این الکترودها به یک ثبت کننده نوار اتصال دارد که به وسیله یک تقویت کننده می تواند تعدادی از ضربان های قلب را از الکترودها به روی یک کاغذ ثبت نماید این وسیله چگونگی ضربانات قلب را ثبت کرده و هیچ گونه شک یا ضربه الکتریکی ایجاد نمی کند و برای بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی ندارد.

نوار قلبی ریتم یا روش غیر طبیعی قلب را ثبت میکند این آزمایش می تواند یک حمله یا سکته قلبی گذشته یا جدید را آشکار نموده همچنین علائم بزرگ شدن قلب یا تحت فشار قرار گرفتن آن را مشخص نماید ولی محدودیت‌هایی نیز دارد گاهی علائم غیر طبیعی را که نشان می دهد به طور کلی بی اهمیت بوده و در واقع بی ضرر می باشندولی گاه برعکس،گاهی بیمارانی که دچار عارضه قلبی جدی هستند دارای نوار طبیعی می‌باشند .
پیشرفت های علمی این جریان را با آزمایش های تکمیلی کامل تر کرده است.

تست ورزش یا استرس تست:

بسیاری از بیماران قلبی در حال استراحت مشکلی ندارند اما با تلاش و حرکت زیاد علائم بیماری ظاهر می شود بنابراین هدف تست ورزش تهیه نوار قلب است در طی مدتی که بیمار در حال انجام تمرینات ورزشی می باشد. این آزمایش مخصوصا برای آنها که در هنگام تلاش و حرکت زیاد دچار درد سینه می‌شوند ارزش بسیار خوبی دارد .

قبل از انجام آزمایش از بیماران خواسته می‌شود که برخی از داروهای قلبی را به مدت ۱-۲ روز قطع نمایند پیش از آزمایش توصیه می‌شود که بیمار جهت تمرین از لباس و کفش نسبتا سبک و مناسب استفاده کرده طی مدت تمرین پزشک بر وضع بیمار نظارت می نماید .

درحین انجام تست ورزش،قطعات فلزی و نوار را بر سینه بیمار می چسبانند سپس بیمار روی یک دوچرخه ثابت یا روی چرخ افقی متحرک تمرینات را انجام می دهد .آزمایش ابتدا خیلی آرام شروع می شود سپس ترجیحا حرکات به وسیله مانع یا ترمز در دوچرخه یا افزایش در سرعت چرخ افقی با شیب و سرعت بیشتر انجام میگیرد.

در طی آزمایش فشار خون مرتب کنترل میگردد هنگامی آزمایش متوقف می گردد که علائم پایانی ظهور نماید این علائم شامل خستگی شدید یا تنگی نفس و تغییرات در نوار و ایجاد درد قفسه سینه همچنین وقتی شمارش ضربان های قلب در حدی نزدیک گردد یا تجاوز نمایند.

ثبت نوار در حداکثر مورد لزوم در هنگام استراحت و حتی بعد از توقف و حرکت مدت کمی ادامه خواهد داشت مدت تمرین در حدود ۱۲ الی ۱۵ دقیقه می باشد اغلب بیماران با احساس تعجب از نوع توانایی خود مطلع می‌شوند آنچه برای پزشکان جالب است وضع نوار قلب در حرکت ورزشی و علائم دیگر در طی آزمایش است.
زمانی را که درد قفسه سینه با تغییر نوار توام گردد مشخص می شود که درد به علت ناراحتی قلبی است هرچه درد و علائم زودتر آشکار گردد دلیل وخامت بیشتر حال بیمار است تست ورزشی برای بررسی وضع بیمارانی که قبلا دچار سکته قلبی شده اند مفید است تست ورزشی از نوار ساده ارزش بیشتری دارد ولی نمی تواند صددرصد اطمینان بخش باشد با تعجب مشاهده شده که نتایج گمراه کننده ی این آزمایش در خانمها بیشتر از مردان است.

ثبت نوارقلب ۲۴ ساعته:

این تکنیک را انجام هولترنیز می گویند. معمولا در بیماران سرپایی آزمایش را انجام داده و علائم آن را مخصوصا برای انواع تپش قلب ثبت می‌کنند. هولتر احتیاج به دو بار مراجعه دارد بار نخست برای اتصال آن و بار بعدی جهت برداشتن دستگاه هولتر برای ثبت نوار قلب، هولتر راکه دستگاه کوچکی درحدوداندازه یک تلفن همراه است را در جلوی قفسه ی سینه میچسبانند.

دستگاه شامل ضبط کوچک قابل حمل و نقل و توسط یک تسمه به دور قفسه سینه بسته شده و سیم‌های الکترود از محل مختلف قفسه سینه به دستگاه ضبط اتصال دارد.
همه وسایل بسیار راحت بوده وهیچگونه ایجاد مزاحمت نداشته و بیمار هر نوع فعالیت روزانه را می تواند انجام دهد فقط حمام و دوش گرفتن را منع می کنند.

معمولا توصیه می کنند که بیماران فعالیت روزانه را به همان نحو معمول و با همان شدت قبلی در صبح و ظهر و شب انجام دهند تا علائم به نحو بهتر ثبت گشته و آشکار گردد علائم ثبت شده وضع و موقعیت و چگونگی احساس بیمار را تجزیه و تحلیل کرده و ارزش این آزمایش را مشخص میکند نتیجه اطلاعات به دست آمده از ضبط نوار قلب،موقعیت روزانه بیمار را در جهت برنامه ریزی درمانی و بهبود ارزیابی می‌کند.

 اکوکاردیوگرافی:

اکوکاردیوگرافی یکی ازروشهای تشخیصی قلب وعروق است که دارای کاربردهای وسیع بوده واطلاعات مهمی بدست می دهد.برای بیان روش کارکرداکوکاردیوگرافی، می توان اشاره کردکه خفاش هنگام پرواز با جهش های صدا و برخورد و انعکاس طنین صدا از اشیا اطراف کامل شنیده و آگاه می شود.

این اصل در استفاده از اکوکاردیوگرافی معمول شده است بطوریکه یک تپش یا تکانه‌فرکانس بالا که برای انسان قابل شنیدن نیست از طریق پوست قفسه سینه به وسیله میله رابط که روی قفسه سینه قرار گرفته را وضع را منعکس می کند مقداری مواد ژله مانند برای تماس بهتر در روی پوست به کار برده میشود میله رابط(پروب اکوکاردیوگرافی) طنین صدای قسمت های مختلف قلب را منعکس میکند با تغییر میله رابط قسمت های مختلف قلب را می توان مشاهده نمود.

ثبت این تصاویر مهارت مخصوص لازم داشته گاه زمان زیادی برای انجام اکوکاردیوگرافی وقت لازم است پیشرفت در تکنیک های جدید موجب شده که به وسیله یک نوع جدید سرعت عبور را در قسمت های مختلف قلب مشاهده و اندازه گیری نماید این آزمایش بی ضرر و بدون درد می باشدو اکوکاردیوگرافی در کلینیک های پزشکی و همچنین در تحقیقات مورد استفاده فراوان قرار میگیرد.

اکوکاردیوگرافی همچنین برای بررسی وضع بیمارانی که دریچه های قلب بیماری دارند معمول است وهمچنین برای تشخیص بیماری های قلب کودکان و نوزادان به کار برده میشود این تکنیک بی ضرر بر هر آزمایش پرزحمت و خطردار دیگر برتری داشته گاه با یک آرامبخش به کودکان می توان اکوکاردیوگرافی را ادامه داد در عیوب نقص قلبی حتی در کودکانی که متولد نشده اند با تکنیک جدید مورد تحقیق قرار گرفته است. اکوکاردیوگرافی از پیشرفت های دهه های اخیر تحقیقات فشرده در مورد بیماری های قلبی می باشد.

عکسبرداری با مواد رادیو اکتیو اینرو توپ یا تست رادیونوکلئید(اسکن پرفیوژن)

این آزمایش جنبه تخصصی دارد وارزش آن بیشتر در مورد تحقیقات وتشخیص سریع درموارد مختلف است ولی در کلینیک پزشکی نیز استفاده میشود.دراسکن پرفیوژن، یک ماده رادیو اکتیومخصوص را وارد جریان خون می کنند، سپس در مدت آزمایش ورزش با دوچرخه ثابت یا چرخ متحرک افقی یک دوربین عکاسی مخصوص را نزدیک قفسه سینه و در جلو آن قرار داده و اشعه گامای انتشار یافته ازموادتزریق شده را تصویربرداری می‌کنند.

دربیمارانی که قادربه دویدن روی تردمیل یارکاب زدن روی دوچرخه نمی باشند، ازتزریق مواداینوتروپ که باعث افزایش ضربان قلب می شود، استفاده می گردد.
دراسکن پرفیوژن ، تصاویری از قلب هنگامی که خالی از خون بوده یا از خون پر شده و عبور خون از دیواره های عضلانی قلب مختلف بر حسب تصویر برداری می کنند. مقدار اشعه که موجب اختلال گردد بسیار مختصر است وحتی برای مثال از عکس قفسه سینه نیز کمتر می باشد .ماده ایزوتوپی که دراسکن پرفیوژن بکارمی رود، معمول شامل تالیوم و تکنتیوم است.

گاهی لازم است تشخیص بیماری قلبی عروقی، در مراکز تخصصی قلب جهت تصمیم مهمی اجرا گردد در این صورت ممکن است آنژیوگرافی قلب انجام شود.

هدف ازانجام آنژیوگرافی:

با وجود ارزش بسیاری که درموردروشهای ساده ترتشخیصی مطرح شده است ،بعضی مواقع نمی توان جهت عمل جراحی یا درک وضع واقعی بیمار بدون آنژیوگرافی قلبی تصمیم گرفت مخصوصاً در مورد بیمارانی که دچار درد قلبی بوده و برای بازکردن عروق آنان باید مورد بررسی قرار گیرند هدف از آنژیوگرافی، اطلاع ازجزئیات عروق در قلب وکسب اطلاعات در مورد دریچه و حفره های قلب و بررسی دقیق وضع و شدت مقدار تنگی موجود در شرائین مخصوص قلب می‌باشد.

طریقه انجام آنژیوگرافی

بررسی و طرح جزئیات آنژیوگرافی کرونر در بیماران مختلف متفاوت است هر چند آنژیوگرافی کرونر را در بیماران سرپایی می توان انجام داد معمولا بیمار چندساعت در بیمارستان تحت نظر قرار می گیرد برای آنژیوگرافی کرونر(آنژیوگرافی عروق قلب) باید معده کاملا خالی باشد قبل از آزمایش با یک تزریق بیمار را آماده می کنند اتاق آنژیوگرافی،برای عکسبرداری با اشعه ایکس مجهز بوده مدت آزمایش بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است..
آنژیوگرافی یک تکنیک تشخیصی تقریبا صددرصددقیق برای تشخیص عوارض قلبی عروقی است.
آنژیوگرافی کرونر، قابل تکراراست ومحدودیتی برای انجام آن دردفعات مختلف وجودندارد.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا