دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

پیشگیری از ترمبوز ،ایجاد و گسترش سیاهرگهای عمقی

 

پیشگیری از ایجاد و گسترش ترمبوز در سیاهرگهای عمقی یک مقوله مهم در علم پزشکی است. مهمترین اصل در پیشگیری دقت و آگاهی پزشکان و افراد در معرض خطر بروز ترمبوز بمنظور جلوگیری از تشکیل و گسترش لخته خونی می باشد. بطور کلی، هریک از افراد جامعه که دارای یک یا چند مورد از فاکتورهای خطر که قبلا به آن اشاره شده می باشد، بایستی بدقت تحت مراقب قرار گرفته و حتی المقدور از بروز لخته و گسترش و یا کنده شدن و مهاجرت لخته به ریه ها، جلوگیری شود.

برخی روشهای اصلی پیشگیری :

در زیر به برخی از مهمترین روشهای پیشگیری از بروز لخته (ترمبوز) در وریدهای عمقی اشاره می شود.

  • الف) در بیمارانی که تحت عمل جراحی (بویژه در موارد شکستگی های اندام تحتانی) قرار می گیرند، در صورت صلاحدید پزشک ، از داروهای ضد انعقاد استفاده شود.
  • ب) پس از اعمال جراحی، هرچه سریعتر، در اولین فرصت که از نظر علمی، امکانپذیر باشد، بیمار راه افتاده و حتی المقدور از استراحت طولانی مدت پرهیز کند.
  • ج) حتی المقدور از نشستن های طولانی مدت وبویژه مسافرت های طولانی، خود داری کنید. چنانچه مجبور به اینکار هستید، علاوه برآنکه از جورابهای کشی مناسب استفاده می کنید، مرتبا از جای خود بلند شده و به پاهای خود حرکت دهید تا مانع از تجمع خون در پاها بالنتیجه لخته شدن خون شود.
  • د) در افرادی که مدت طولانی روی پاهای خود می ایستند، توصیه می شود حتی المقدور از جورابهای کشی مناسب خود که توسط پزشک مربوطه توصیه شده باشد استفاده نمایید.
  • ه) افرادی که از نظر شغلی ،در معرض خطر می باشند، بشدت مراقب باشند که دچار آسیب های پا (اعم از ضربه یا شکستگی) نشوند زیرا حتی ضربه های ساده به عروق می توانند زمینه ساز بروز لخته شوند.
  • و) درصورت بروز درد، قرمزی، تورم، و یا سایر علایم ترمبوز، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی های لازم صورت گرفته ودر صورت تایید وجود لخته،از پیشرفت وبروز عوارض آن پیشگیری شود.
  • ز) در صورتی که احتمال تشکیل لخته در پا وجود داشته باشد،تا زمانیکه بررسی های پزشکی کامل نشده باشد، از راه رفتن جدا خود داری کرده و پای ورم کرده را 30درجه بالاتر از سطح زمین قراردهید.
  • ح) خانم هایی که در معرض خطر هستند ، به هیچ وجه از قرص های پیشگیری از حاملگی استفاده نکنند.
  • علایم و نشانه ها و روشهای تشخیص ترمبوز سیاهرگها (وریدها) عمقی (DVT)

علایم و نشانه های ترومبوز :

در بسیاری از موارد، ترمبوز سیاهرگی عمقی می تواند بدون علامت و نشانه بوده و بیمار از وجود آن بی خبر باشد.

اما در برخی موارد ، ترمبوز می تواند همراه با علایم و نشانه های خاص باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

1) گرمی اندام 2) قرمزی ناحیه مبتلا 3) درد 4) حساسیت در مسیر سیاهرگ (در موقع لمس عمیق) 5) گاهی تب خفیف

6) احساس خستگی 7) گاهی سیانوز و سیاه شدگی اندام 8) گاهی ورم اندام مبتلا 9) در برخی موارد که لخته از داخل پاکنده شده و به داخل ریه رفته باشد، ممکن است تنگی نفس و سایر علایم آمبولی ریه نیز دیده شوند.

لازم بذکر است که علایم فوق، در هریک از بیماران، باشدتهای مختلف ممکن است ایجاد شوند و همه ی مبتلایان، همه ی علایم فوق را نشان نمی دهند بلکه در هر بیمار، ممکن است فقط یک یا چند مورد از موارد بالا ظاهر شوند.

توصیه های اولیه :

به بیمارانی که هر یک از فاکتورهای خطر پیش گفته را دارند توصیه می شود ، ضمن خود داری از فعالیت زیاد و استراحت مطلق، فورا به پزشک مراجعه نمایند. برای تشخیص احتمال ترمبوز، از روشهای گوناگون همچون اولتراسونوگرافی وریدی، اسکن، پلتیسموگرافی، و نوگرافی و مهمتر از همه معاینه ی فیزیکی استفاده مینمایند .در هر مورد بنا به شرایط خاص بیمار از یک یا چند روش فوق استفاده می شود. توصیه مهم آنستکه در اولین فرصت به بهترین متخصص درمان ترومبوز مراجعه کنید. درمان ترومبوز اگر بموقع انجام نشود ممکنست باعث ایجاد عوارض مختلف شود.

عوارض ترومبوز:

عوارض ناشی از ترمبوز ( ِ DVT ) سیاهرگها (وریدهای) عمقی مختلف و بسیار هستند. هر چند ترموز وریدهای پا در بسیاری از موارد بدون علامت بوده و حتی گاهی بیمار از وجود آنها بی خبر می باشد، ولی در بسیاری از موارد، طیفی از عوارض که می توانند باعث بروز ناراحتی های فراوان برای بیمار شوند را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

آمبولی ریه

خطرناک ترین عارضه ی ترمبوز وریدی ،کنده شدن آن و ورود لخته بداخل ریه می باشد که معمولا در اوایل دوران تشکیل لخته ،احتمال بروز آن بیشتر می باشد. در صورت بروز آمبولی ریه، علایم بستگی به حجم و مقدار لخته یا لخته هایی که وارد عروق ریه شده اند داشته و چنانچه لخته، بزرگ باشد می تواند علایم شدیدی را بهمراه داشته باشند.

در برخی از موارد ،آمبولی ریه هیچگونه نشانه ای را به همراه ندارد ولی در برخی موارد می تواند با درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط خونی همراه باشد. در صورتیکه آمبولی، بزرگ باشد می تواند با خطرات جانی برای بیمار همراه باشد.

نارسایی وریدی

در بسیاری از موارد ، وریدهایی که به این وریدهای مسدود شده خون خود را تخلیه می کنند، دچار آسیب شده و بتدریج نارسا می شوند بطوری که همواره مقداری از مایع موجود در ورید، بداخل بافت اطراف آن نفوذ کرده و باعث ایجاد ورم ودرد شدید می شوند. در صورت بروز نارسایی وریدی، درمان مشکلتر از حالتهای ساده بوده و در این موارد بشدت توصیه به استفاده از جورابهای کشی با سایز مناسب و نیز مراجعه مکرر به پزشک متخصص در این زمینه می شود.

باقی ماندن لخته در عروق

در برخی موارد ،باقیمانده های لخته ی قبلی علیرغم در مانهای کافی ،تا حدودی در رگ مبتلا باقی می ماند که می تواند باعث ایجاد درد یا ورم شود. اینگونه موارد نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارند. دقت کنید افرادی که قبلا مبتلا به ترمبوز شده اند، در صورتی که مجددا به این بیماری مبتلا شوند، ممکن است عوارض بیشتری را تجربه کنند، لذا این افراد بایستی نهایت مراقبت و پیشگیری از بروز ترمبوز وریدی را بنمایند.

درمان لخته (ترمبوز) سیاهرگهای عمقی (DVT)

اهداف درمان ترمبوز سیاهرگی ، به سه دسته ی عمده تقسیم می شوند: 1) درمان و از بین بردن لخته 2) جلوگیری از گسترش و بروز عوارض آن 3) پیشگیری از ایجاد مجدد لخته. دقت کنید که درمان لخته وریدی ، امری طولانی مدت بوده و نیاز به صبر و شکیبایی فراوان و تحمل بالا داشته و در برخی موارد علیرغم همه ی تلاشها واقدامات لازم، مقداری از عوارض باقی مانده که درمان را طولانی تر می نماید.

در ادامه به مهمترین روشهای درمان ترمبوز وریدی، اشاره می شود: 1) قرار دادن اندام مبتلا، بالاتر از سطح قلب (معمولا 30 درجه بالاتر از سطح زمین) 2) استراحت کافی توسط بیمار 3) استفاده از جورابهای کشی و الاستیک مناسب. دقت نمایید که این جورابها بایستی از نوع و سایز مناسب برخوردار باشند تا بتوانند به روند بهبودی بیمار کمک نمایند نوع و سایز را پزشک تعیین می نمایند. 4) در صورت امکان استفاده از داروهای ضد انعقادی (تحت نظر پزشک معالج). انواع داروهای مختلف با اثرات گوناگون در دسترس می باشند که برحسب شرایط بیمار وتحمل ونیاز وی تجویز می شوند . 5) در صورت نیاز، اقدامات مداخله ای که اخیرا با استفاده کاتتر و بالون و استفاده استنت (فنر)انجام می شوند.

این مداخله ها دربرخی بیماران انجام می گیرد ونتایج آن بسیار خوبست . جهت اطلاع از اینکه هر بیمار نیاز به این روشها که معمولا باعث بهبود کاملتر وسریع می شوند ، بیماران محترم پس ازتماس تلفنی و گرفتن نوبت بصورت حضوری مراجعه فرمایند. ( تماس باتلفن های مرکز فوق تخصصی ، موجود درهمین سایت). خارج کردن لخته ها ، ازاقدامات بسیارموثر درمانی می باشد. 6) تغذیه ونرمشها و حرکات مناسب

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا