دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

پیشگیری از نارسایی قلب

بطور کلی، با توجه به آنکه بروز نارسایی قلب می تواند عوارض و مشکلات مختلفی برای بیمار ایجاد نماید، پیشگیری از بروز آن می توان بمراتب بصرفه تر و راحت تر باشد.

پیشگیری از نارسایی قلب

غالبا شایعترین علت ایجاد نارسایی قلب ، بیماری عروق تغذیه کننده بافت قلب (عروق کرونر) می باشد. لذا هر عاملی که به جلو گیری از صدمه به عروق کرونر یا بافت قلب کمک کند، می تواند تا حدود زیادی از بروز نارسایی قلب جلوگیری نماید.

پیشگیری از نارسایی قلب

از نکات مهم پیشگیری از ایجاد آسیب به عروق کرونر قلب و در نتیجه نارسایی قلب ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) دوری از دخانیات
2) دوری وعدم مصرف الکل
3) ورزش منظم
4) رژیم غذایی مناسب
5) کنترل قند خون،چربی خونو فشار خون
6) دوری از استرس های روحی و روانی
کنترل قند وچربی و…

پیشگیری از نارسایی قلب
تغذیه مناسب

پیشگیری از نارسایی قلب
استرس نقش مخربی در نارسایی قلب دارد

پیشگیری از نارسایی قلب
کنترل فشارخون نقش مهمی در پیشگیری نارسایی قلب دارد

پیشگیری از نارسایی قلب

 

همچنین عواملی که به هر نحو در ایجاد بیماری های زمینه ای موثر برقلب، تاثیر دارند بایستی کنترل از آنها اجتناب نمود.

بعنوان مثال پرهیز از مصرف زیاد نمک و شیرینی و چربی های زیاد می توانند از بروز فشار خون ، دیابت و بیماری چربی خون تا حدود زیادی پیشگیری کرده که در نتیجه از بروز نارسایی قلب به مقدار زیادی کاسته خواهد شد.

پیشگیری از نارسایی قلب

 

دخانیات اعم از سیگار، قلیان، پیپ و… اثرات زیانباری در جهت تنگی عروق کرونر دارند که در نهایت می توانند باعث بروز نارسایی قلب شوند لذا لازمست بطور مطلق، از دخانیات دوری شود وحتی بمیزان جزئی نیز مصرف نشوند.

استرس های روحی نیز باعث رسوب دادن مواد مضر در عروق و تنگ کردن عروق می توانند باعث صدمه به بافت قلب شوند که گاهی می تواند غیر قابل جبران باشد.

باید توجه داشت که برخی بیماری های زمینه ای نیز می توانند زمینه ساز بروز نارسایی قلبی شوند که بایستی بدقت کنترل شوند.
از جمله این موارد کم کاری و یا پرکاری تیروئید می باشد.

اختلال عملکرد تیروئیدبا مکانیسم های گوناگون می تواند اثر سوء بر قلب داشته باشد از جمله:

رسوب مواد سمی در عروق، بهم زدن نظم ضربانات قلب و… که همگی می توانند باعث نارسایی قلب شوند،لذا به کسانی که مشکلات تیروئید دارند،توصیه می شود حتما ً تحت نظر پزشک قرار داشته و داروهای خود را بطور منظم مصرف نمایند.

چاقی و اضافه وزن و عدم تحرک نیز از علل بسیار مهم در بروز نارسایی قلب می باشند. این موارد با مکانیسم های گوناگون از جمله تنگ کردن عروق کرونر قلب می توانند باعث بروز نارسایی قلب شوند. لذا به کسانی که اضافه وزن دارند، توصیه می شود حتما ًتحت نظر پزشک ،به وزن ایده آل خود دست یابند.

پیشگیری از نارسایی قلب

 

همچنین اختلالات دریچه های قلب می توانند بتدریج باعث بروز نارسایی و ضعف عملکرد قلب شوند که به همین دلیل بایستی بیماران مبتلا به بیماری های دریچه ای ، حتما ً بدقت تحت نظر و پایش قرار گیرند.

درمان اختلالات دریچه ای نقش مهمی در پیشگیری از نارسایی قلب دارد.

پیشگیری از نارسایی قلب

 

مصرف برخی مواد نیز می توانند باعث بروز نارسایی قلب شوند که از آن جمله می توان به مصرف برخی مواد نیروزا  اشاره کرد.لذا توصیه می شود از مصرف بی رویه این مواد خودداری نمایید.

یکی از باورهای غلط که متاسفانه در بین افراد جامعه مشاهده می شود، آنست که استفاده ازالکل ،می تواند فوایدی را در برداشته باشد. باید توجه داشت که این یک اشتباه فاحش می باشد چرا که مصرف مواد الکلی، بطور کلی علاوه بر آسیب به عروق قلب می توانند باعث صدمات جبران ناپذیر و مخاطره آمیز برای بدن و سلامتی افراد شود از جمله:

سیروز کبد (سفتی و نهایتا ً خرابی بافت کبد) ،سرطان کبد و… بنابراین پرهیز از آن ،بشدت توصیه می گردد.

مصرف الکل می تواند باعث اختلالات شدید کبدی و سایر بیماریهای خطرناک شود.

پیشگیری از نارسایی قلب

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا