دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

انواع بیماری های عروقی (تنگی های شریانی)

نواع بیماری های عروقی (تنگی های شریانی)

بیماری های عروقی به  دسته های مختلفی قابل تقسیم می باشند که عبارتند از بیماری های شریانی ( سرخرگها) بیماری های وریدی (سیاهرگها) و بیماری های عروق لنفاوی و مویرگها

بیماری های عروقی

 

سرخرگها یا شریانها عروقی هستند که خون تازه اکسیژن دار را از قلب به همه قسمتهای بدن منتقل می نمایند. بیماری های مختلفی ممکن است باعث درگیری شریانها شوند. یکی از شایعترین انواع بیماری های عروقی که باعث درگیری شریانها می شوند عبارتست از رسوب مواد در داخل عروق شریانی که می تواند بتدریج باعث تنگی های شریانی و انسداد آنها شود. بسته به اینکه رسوب مواد و بالتبع آن تنگی های شریانی در کدامیک از عروق اتفاق افتد ممکن است انواع بیماری های عروقی و عوارض و علایم مختلفی ایجاد شوند. بعنوان مثال تنگی های شریانی ممکن است در عروق تغذیه کننده بافت قلب ایجاد شود که اصطلاحا به آن تنگی عروق کرونر گفته می شود. دراین صورت بسته به اینکه تنگی به چه میزان باشد و در کدامیک از عروق قلب اتفاق افتاده باشد ممکن است بیمار علایم مختلفی را تجربه نماید.

 

دربرخی از انواع بیماری های عروقی که باعث درگیری عروق قلب می شوند، میزان درگیری و تنگی های شریانی به اندازه ای زیاد است که باعث می شود بیمار مبتلا به درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، تهوع و استفراغ و سایر علایم می شود. در برخی از انواع بیماری های عروقی  که باعث درگیری عروق کرونر قلب می شوند ، انسداد رگ کامل نمی باشد اما تشکیل لخته خونی بصورت حاد و ناگهانی بر روی این انسداد مزمن سرخرگ باعث بروز ناگهانی تنگی های شریانی و کاهش ناگهانی خونرسانی به قسمتی از بافت قلب می شود که متعاقب آن ممکن است سکته قلب ( انفارکتوس میوکارد) اتفاق افتد. از انواع دیگر بیماری های عروقی که می توانند باعث درگیری سرخرگها شوند می توان به تنگی شریانهای احشایی داخل شکم اشاره نمود که این تنگی های شریانی می توانند باعث کاهش خونرسانی به بافتهای داخل شکم شوند. دراین موارد بسته به میزان تنگی های شریانی بیمار میتواند دردهای مختلف شکمی ، تهوع و استفراغ وسایر علایم را تجربه نماید و هرچند این مورد از انواع بیماری های عروقی شایع نمی باشند ، ولی دارای اهمیت فراوان می باشند.

 

این مساله اهمیت بسیار دارد چرا که دربسیاری از موارد دردهای شکمی بیمار به ناراحتی های گوارشی و زخم معده و اثنی عشر منتسب می شود درحالیکه این دردها می تواند ناشی از یکی از انواع بیماری های عروقی یعنی تنگی های شریانی باشد که تشخیص و درمان زودرس و صحیح آن می تواند باعث بهبود سریع بیماران شود. از دیگر انواع بیماری های عروقی در حیطه تنگی های شریانی می توان به تنگی شریانهای اندامها اشاره نمود که غالبا باعث تنگی و استنوز در شریانهای پا می شوند. بسته به محل درگیری و تنگی های شریانی ، بیمار ممکن است علایم مختلفی را تجربه نماید و این علایم با شدت درگیری نیز ارتباط مستقیم دارند.ب طور کلی تنگی شریانهای پاها از انواع بیماری های عروقی هستند که ممکن است با شیوع بالایی مشاهده شوند. تشخیص و درمان تنگی های شریانی در اینگونه بیماران می تواند تاثیرات قابل توجهی بهمراه داشته باشد و با توجه به اینکه تنگی های شریانی در اندامهای تحتانی از انواع بیماری های عروقی شایع می باشند ، تشخیص ودرمان زودرس آنها می تواند بسیار مهم و موثر باشد. تنگی های شریانی در اندام تحتانی می توانند باعث لاغری پاها ، درد ، ریزش موهای پاها، سردی ،عدم امکان لمس نبض های اندام تحتانی و نیز لنگش در موقع راه رفتن شوند. درمباحث بعدی به تشخیص و درمان این بیماری های می پردازیم.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا