دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

سیستم لنفاوی بدن: توابع و ویژگی های اصلی

سیستم لنفاوی بدن: توابع و ویژگی های اصلی

شماره تلفنهای 03132242165 _09211016462 دراختیارشماعزیزان است. مایع لنفاوی مایع کمی قلیایی است که به عنوان یک مایع میان بافتی در بدن انسان عمل می کند ، یعنی به فضای خالی بین یک سلول و سلول دیگر می ریزد. لنف پس ازجمع اوری، به عروق لنفاوی منتقل می شود.

مشکلات لنفاوی، یکی ازعلل اصلی ورم های اندامها( ادم) می باشند.مایع لنفاوی یک مایع کمی قلیایی است که به عنوان یک مایع بین بافتی در بدن انسان عمل می کند . یعنی به فضای خالی بین یک سلول و سلول دیگر سرازیر می شود. این لنف به درون رگهای لنفاوی هدایت می شود و از طریق آن می تواند جریان یابد و در نهایت به جریان خون بازگردد.

در امتداد این خطوط ، یکی از عملکردهای لنفاوی کمک به پاکسازی سلولهای بدن ، جمع آوری مواد زائد و میکروبهای عفونی یا بالقوه مضر است. این ماده به تبادل مواد مغذی بین بافت بدن و خون ، از طریق عروق لنفاوی و از طریق رگها کمک می کند.

به نوبه خود ، برخی از مولکولهای بزرگ متابولیزه شده در کبد فقط می توانند از طریق لنفاوی به جریان خون منتقل شوند ، زیرا عروق لنفاوی سوراخ بزرگتری نسبت به عروق سیاهرگی دارند.

نوعی لنف به نام شیل وجود دارد که در انتقال چربی از روده به جریان خون تخصص دارد. برخلاف سایر لنف های کریستالی واقع در بقیه نقاط بدن ، به دلیل وجود این مایع بدلیل داشتن اسید چرب و…، دارای یک رنگ سفید ظاهر می شود.

مرکزواریس اصفهان

درمرکزواریس اصفهان ، دکترمحمودهادی زاده( بهترین متخصص واریس ایران ) ( بهترین متخصص واریس اصفهان) ( بهترین متخصص واریس شهرکرد) انواع واریس وبیماریهای لنفاوی رابابهترین متدهای روزدنیادرمان می نمایند. انواع به طور کلی ،مایع لنفاوی خاص انسان نیست. این مایع را می توان در هر پستانداری یافت ، با ساختاری مشابه و همان عملکردی را که در بدن انسان انجام می دهد ، انجام می دهد.

برای انتقال خون از طریق رگ ها ، قلب باید با هر ضربان مقداری فشار وارد کند. این فشار از طریق شریان ها به داخل مویرگ ها منتقل می شود . مویرگهاباحفره ها یی متخلخل ،دارای دیواره ای بسیار نازک هستند. که اکسیژن ، مواد مغذی و مایعات به سلول های بدن ازطریق آن منتقل می شوند.

هنگامی که مایعات از طریق مویرگها تراوش می شوند ، به داخل بافت اطراف نفوذ می کنند و به مایع میان بافتی تبدیل می شوند.

سپس این مایعات دوباره توسط مویرگ ها بازیابی شده و به جریان خون برمی گردند. این کار برای جلوگیری ازپرشدن فضای بین سلولی انجام می شود. و از افزایش بیش از حد غلظت خون در عروق و رگها به دلیل از دست دادن مداوم مایعات جلوگیری می کند.

عروق دیگری وجود دارد که به عنوان مویرگ های لنفاوی شناخته می شوند و در مسیر برجسته بین مویرگ های خون قرار دارند. این عروق ، رگهای سوراخدار کوچکی هستند که وظیفه انتقال مایع لنفاوی را دارند.

فشار در عروق لنفاوی کمتر از عروق خونی و بافتهای اطراف است. به همین دلیل مایعی که از خون نشت می کند به مویرگهای لنفاوی وارد می شود.

در حالی که رگهای خونی با هم متحد شده و رگها و وریدهایی را تشکیل می دهند که مسئول برگشت خون به قلب هستند ، مویرگهای لنفاوی با هم متحد شده و رگهای لنفاوی به تدریج بزرگتر تشکیل می شوند. آنها مسئول انتقال لنفاوی از بافت ها به بدن به مرکز هستند.

تمام لنف بدن در نهایت به یک یا دو کانال واقع در قسمت بالای بدن برمی گردد.

ترکیب لنفاوی

لنف حاوی مواد مختلفی از جمله پروتئین ، نمک ، گلوکز ، چربی ، آب و سلولهای سفید خون است. بر خلاف خون ، لنف به طور معمول حاوی گلبول های قرمز نیست ، اما پس از قرار گرفتن در معرض جریان خون ، لخته می شود.

ترکیب لنف بسته به نوع منشأ آن در بدن بسیار متفاوت است. در عروق لنفاوی بازوها و پاها ، لنف کریستالی است و ترکیب شیمیایی آن مشابه پلاسمای خون است. با این حال ،مایع لنفاوی از نظرمقایسه با پلاسما متفاوت است زیرا حاوی پروتئین کمتری است

مایع لنفاوی موجود در روده به دلیل وجود اسیدهای چرب جذب شده توسط غذا سفید است.
این مخلوط لنفاوی و چربی به شیل معروف است. رگهای لنفاوی خاصی در اطراف روده وجود دارد که رگهای شیری نام دارند و وظیفه جمع آوری مایع را بر عهده دارند.

لنف از طریق رگهای لنفاوی عبور می کند و از غدد لنفاوی عبور می کند. بدن انسان ازحدود 600 گره لنفاوی به شکل لوبیای کوچک تشکیل شده است. که بیرون زده و از نظر استراتژیک در بدن پخش می شوند.

گره های لنفاوی مسئول فیلتر کردن باکتری ها ، سلول های سرطانی و سایر عوامل بالقوه مضر برای بدن موجود در لنف شود.

کار سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی بدن در انتقال اکسیژن ، غذا ، پروتئین و هورمون ها موثراست

فعل و انفعالات آن بین سلولهای موجود در تمام بافتهای بدن اتفاق می افتد ، که از آنها محتوای آن را توزیع می کند و متعاقب آن دی اکسید کربن و سایر بقایای فرایند متابولیسم موجود در آنها را به خون و سپس سیستم گردش خون منتقل می کند.

هیدراته کردن سلول های بدن :

لنف مسئول هیدراته نگه داشتن سلولهای بدن و از بین بردن میکروارگانیسم ها یا عوامل خارجی است که سعی در حمله به غدد لنفاوی دارند.

علاوه بر این ، انتقال پادتن ها را از گره های لنفاوی به اندام های دیگر که

ممکن است تحت تأثیر یک روند عفونی قرار گیرند ، انجام می دهد. از این لحاظ ، لنف برای سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارد.

در مورد شیل ، لنف عملکرد مهم انتقال چربی و ویتامین های محلول در چربی را انجام می دهد.

مویرگهای لنفاوی موجود در پرزهای روده لاکتیل نامیده می شوند و مسئول جذب و انتقال چربی موجود در شیلی هستند.

این پروتئین مسئول انتقال ماکرومولکول ها به خون است.

لنف همچنین حامل ماکرومولکول های پروتئین های پلاسما سنتز شده در سلول های کبدی و هورمون های تولید شده در غدد درون ریز خون است.

این مولکولهای کبدی نمی توانند از منافذ باریک مویرگهای خون عبور کنند ، اما می توانند از طریق مویرگهای لنفاوی فیلتر شده و به خون برسند.

سیستم لنفاوی ،حجم خون ایده آل را حفظ می کند

یکی دیگر از عملکردهای مهم لنفاوی ثابت نگه داشتن حجم خون است. زمانی که این حجم در سیستم عروقی کاهش می یابد . از سیستم لنفاوی لنفاوی به سیستم عروقی دوباره آن را افزایش می دهد و بنابراین آن را تنظیم می کند

اندام های تشکیل دهنده سیستم لنفاوی به دو گروه یکی از اندام های اولیه و دیگری به اندام های ثانویه تقسیم می شوند.

اندام های اولیه

تیموس: این اندام لنفاوی از اهمیت بیشتری در سیستم ایمنی بدن برخوردار است. از دو لوب تشکیل شده است . در ماه های اول زندگی ، اندازه آن متناسب با بقیه بدن و سایر اندام ها است. با این حال ، به محض رسیدن بلوغ جنسی ، اندازه آن کاهش می یابد.

یکی ازعملکردهای اصلی آن تولید سلول های سفید است . که وظیفه شناسایی هر عامل و از بین بردن آن را برای بدن دارند.

مغز استخوان: مغزاستخوان یک ماده نرم است که در حفره های استخوان قرار دارد. این شبکه ای از بافت همبند ، الیاف ، سلولهای چربی ، رگهای خونی و سلولهای خون ساز است . به همین دلیل ، مغزاستخوان مسئول تولید سلولهای قرمز و سفید است واز جمله لنفوسیت ها را می سازد.

هر دو سلول T و سلول های B موجود در لنف در مغز استخوان تولید می شوند. سلولهای T جوان تا رسیدن به تیموس حرکت می کنند و سلولهای B در طول روند بلوغ در مغز باقی می مانند . تا زمانی که آزاد شوند و جای خود را در سیستم لنفاوی بدن بگیرند.

سلول های B سلول های سفید خونی هستند که به آنتی ژن ها حساس هستند. و عملکرد آنها در داخل لنف تولید آنتی بادی برای مبارزه با آنها است. آنتی ژن ممکن است ماده شیمیایی باشد که پاسخ سیستم ایمنی بدن را از بین می برد. متداول ترین آنتی ژن ها سموم ، پروتئین های خارجی ، مواد ریز و میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها و باکتری ها هستند.

سلول های B سلول های حافظه ای هستند . یعنی اگر در برهه ای از زمان مجبور به مبارزه با آنتی ژن شوند . اطلاعات مربوط به آن را ذخیره می کنند. به این ترتیب ، اگر مجبور شوند دوباره با آنتی ژن مبارزه کنند ، آنها قبلاً می دانند. که چگونه این کار را انجام دهند و با سرعت بیشتری آنتی بادی آزاد می کنند.

اندام های ثانویه

اندام های ثانویه مربوط به لنف شامل عروق لنفاوی ، غدد لنفاوی ، بافتهای لنفوئید و…. است.

این اندام ها وظیفه انجام سه عملکرد اصلی را دارند: جذب چربی در گردش در لنف ، تنظیم مایع لنفاوی و به عنوان عوامل سیستم ایمنی بدن نیزعمل می کنند.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا