دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

شنت راست به چپ دربیماران ریوی: قسمت اول

شنت راست به چپ دربیماران ریوی:

در افراد نرمال مختصر شنت راست به چپ وجود دارد ولی در بیماران ریوی گاه شنت های شدید بوجود میاید. شنت راست به چپ را میتوان بعنوان یک مسیر گردش خون تصور کرد که از این راه خون مخلوط وریدی بدون برخورد با واحدهای فعال تهویه ریوی از طرف راست قلب به طرف چپ قلب منتقل شود.
بالنتیجه خون تیره این مسیر بطور مداوم با خون مسیرهای دیگر ریوی که اکسبژن گیری کرده اند مخلوط میشوند.

بدین طریق بک هیپوکسی شریانی ویک اختلافpo2بین هوای الویولی وخون شریانی بوجود میاید که شدت آنها تابع شدت شنت راست به چپ ممکنست ناشی از نقص های مادرزادی درون قلبی باشد. در بیماران ریوی هرچند ممکنست شنت شدید وجود داشته باشد لیکن کمتر ممکنست این شنت ها ناشی از مسیر های غیر طبیعی نظیر فیستولهای شریانی وریدی باشد.

برعکس شنت های شدید ریوی در بسیاری موارد ناشی از گذر عروق طبیعی ریوی. از مناطق دچار اتلکتازی یا مناطقی است که الویولهای آنخا از مایع خیز، چرک یا خون پر شده است .ودر کلیع این موارد تبادلات گازی غیر ممکن است وخون توزیع شده مانند خون یک شنت مستقیم بصورت تصفیه نشدا به قلب چپ بر میگردد.

نتایج حاصل از شنت راست به چپ مشابه بع نتایجی است که از اختلال وانتیلاسیون-پرفوزیون حاصل میشود. زیرا اساس اختلال در این دو حالت مشابه یکدیگر است.در حقیقت اینگونه شنت را میتوان یک اختلال شدید وانتیلاسیون- پرفوزیون تصور کرد .که در آن پرفوزیون وجود دارد اما وانتیلاسیون به کلی وجود ندارد.

از اینقرار هنگامیکه بیماری از هوای معمولی تنفس میکند. تشخیص شنت از اختلال وانتیلاسیون-پرفوزیون ممکن نیست .هر دو عارضه با اختلاط خون وریدی-شریانی وآثاری شنت مانند همراهند.
ادامه مطلب رادرسایت مرکزواریس اصفهان(مرکزفوق تخصصی درمان واریس اصفهان)پی گیری بفرمائید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا