نقش ورزش در سلامت قلب

نگاهی به برنامه های نوتوانی قلب

بطور کلی، برنامۀ نوتوانی قلب یکی از اقدامات مهم برای بسیاری از بیماران قلبی عروقی است که تاثیر زیادی در بازیافت بهبودی آنان ایفا می کند.

این برنامۀ ترکیبی از تجویز ورزش و اصلاح عوامل خطرساز قلبی عروقی در بیماران قلبی می باشد.

Cardiac-rehabilitation-توانبخشی-نوتوانی-قلب

هدف برنامه های نوتوانی قلب شامل بهبود توان جسمی، حذف یا کاهش علامت های ناشی از فعالیت و نیز کاهش از کار افتادگی و همچنین تشخیص و اصلاح عوامل خطرساز قلبی برای جلوگیری از خطر مرگ و میر بعدی می باشد.

هدف نهایی نوتوانی قلب ، ایجاد و حفظ بهترین وضعیت فیزیولوژیک، روانی، اجتماعی و شغلی فرد می باشد.

Cardiac-rehabilitation-توانبخشی-نوتوانی-قلب

در صورتی که نوتوانی بصورت مناسب انجام گردد، باعث کاهش مرگ و میر قلبی عروقی، بهبود توان جسمی، کند کردن و حتی معکوس نمودن روند رسوب مواد در عروق قلب و کاهش خطر حوادث قلبی بعدی می گردد.

اجزاء اصلی باز توانی قلبی عبارتند از :

1) ورزش و فعالیت مناسب
2) اصلاح عوامل خطر ساز برای قلب و عروق
3) ارزیابی و مشاوره روانی، اجتماعی وشغلی

Cardiac-rehabilitation-توانبخشی-نوتوانی-قلب

لازم به تذکر است که موارد فوق، بایستی تحت نظر دقیق پزشک انجام تا به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

نگاهی به برنامه های نوتوانی قلب می تواندبسیارمفیدباشد‌ .
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که تا چه اندازه ورزش کنیم؟
در واقع بسیاری از بیماران سوالشان این است که میزان ورزش مورد نیاز آنها چقدر است.
در واقع این افراد می پرسند که میزان حداقل و حداکثر ورزش برای آنها چه میزان می باشد.
اگر بخواهیم به صورت دقیق به این پرسش پاسخ دهیم مطالب بسیار زیادی وجود دارد.
این مطالب بسیار زیاد در این زمینه نگاشته شده اند که تا چه اندازه می توان ورزش نمود.
برخی از این بیماران در واقع حوصله ورزش زیاد را ندارند .
درنگاهی به برنامه های نوتوانی قلب این مطالب بیان شده اند.
درحقیقت این افرادتمایل دارند حداقل ورزشی که مورد نیاز است را انجام دهند .
درباره تمایل به ورزش ، این تمایل همگانی نیست .
برخی از افراد تمایل زیادی به انجام ورزش دارند .
در حالی که دیگران چنین تمایلی ندارند .
پارامتر های مختلف فرهنگی و خانوادگی در این زمینه موثر هستند. از سوی دیگر برخی از مردم آن چنان گرفتار فعالیت‌های اقتصادی و روزمره خود هستند که مجالی برای ورزش ندارند .
باید دقت نمود که حداقل ورزش مورد نیاز ۴۵ دقیقه در هر روز است.
این ورزش برای حداقل پنج روز در هفته می باشد.
این میزان که عنوان گردید مینیمم ورزش مورد قبول میباشد .
ولی در واقع باید توجه کنیم که درنگاهی به برنامه های نوتوانی قلب هستیم.
لذا برای اینمورد هر چقدر بیشتر بتوان ورزش کرد بهتر می باشد .
به شرط آنکه فشار بیش از اندازه به بدن وارد نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید