دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

پارگی آنوریسم آئورت(قسمت سوم)

پارگی آنوریسم آئورت

درد

شروع درد معمولا ناگهانی و عموما شدید است. محل درد به مسیر هماتوم در حال بزرگ شدن بستگی دارد و اغلب در ناحیه ی پشت احساس می شود. درد ممکن است به پشت پا، کشاله ران و ربع تحتانی چپ یا راست شکم انتشار پیدا کند.

به دلیل گوناگونی انتشار درد، پارگی آنوریسم آئورت شکمی ممکن است با قولنج حالب، لغزش دیسک بین مهره ای، التهاب حاد آپاندیس، و التهاب دیورتیکول سیگمویید اشتباه شود. درد منتشر شکمی ناشی از خونریزی به داخل حفره صفاق ممکن است. با التهاب گسترده ی صفاق اشتباه شود.

شوک

مقدار خون از دست رفته و سرعت ايجاد آن، شدت شوک را تعیین می کنند. اگر از لحاظ کمی مقدار خونروی کم و مدت آن طولانی باشد ممکن است تغییری در ظاهر عمومی، تعداد نبض یا فشار خون بیمار ایجاد نشود و برعکس خونروی شدید و ناگهانی منجر به مرگ می شود. در طیف بین این دو نقطه بیماران دچار کاهش حجم خون، شوک با شدت متغیر (شامل پریدگی رنگ، تنفس کوسمول، پوست سرد و مرطوب، تاکیکاردی و کاهش فشار خون) می شوند.

توده شکمی

به طور مشخص توده ای دردخیز و ضربان دار در خط وسط از زائده ی خنجری استخوان جناغ تا ناف لمس می شود. باید به خاطر داشت که توده ممکن است در جایی دیگر نیز لمس شود. به علاوه ممکن است چاقی، اتساع شکم، شوک عمیق ووجود خون در حفره ی صفاق توده را از نظر مخفی کنند.

یافته های آزمایشگاهی، پرتونگاری، ودیگر یافته ها

امتحان آزمایشگاهی ممکن است وجود خون میکروسکوپی در ادرار، افزایش گویچه های سفید، و کاهش مقدار هموگلوبین را نشان دهد. در پرتونگاری شکم اغلب جدار کلسیفه ی آنوریسم‌، جابه‌جایی احشای شکمی، و محو شدن سایه ی یک یا هر دو عضله ی پسواس به علت خروج خون از آئورت به داخل فضای خلف صفاق مشاهده می شوند. امتحان شکم باسونوگرافی، آنوریسم‌ را به آسانی نشان می دهد. وجود هماتوم در خارج آنوریسم‌، وقتی با این روش مشاهده شود، نشانه مهمی از پارگی است.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده

۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید.
جهت رزرو نوبت تلفنی :
عدد ۱۳۰ رابه سامانه ۱۰۰۰۸۵۹۰
ارسال یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا