دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آیا لیرز واریس باعث درمان ادم(درمان ورم)میشود؟

آیا لیزر واریس باعث درمان ادم (درمان ورم) می شود؟

شماره های09211016462_03132242165
دوشماره تلفنی استکه دراختیارعموم قرارداردتابتواننداطلاعات کاملتری درمورد واریس ودرمانهای آنهاراکسب نمایند.
سوالی که بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی های وریدی و واریس که دچار ادم پا شده اند می پرسند آن است که آیا درمان نارسایی های وریدی و واریس به وسیله لیزر یا RF می تواند باعث بهبود دائمی تورم‌پا شود یا خیر در پاسخ بایستی ابتدا به آن اشاره نمود که علل ورم پا مختلف بوده و می تواند از علل سیستمیک مانند نارسایی های کلیوی و کبدی و مشکلات تیروئید همچنین نارسایی‌های قلبی ناشی شود.

همچنین در صورت کاهش آلبومین سرو تجمع مایعات باعث ایجاد تورم در اندام خواهد شد از سوی دیگر بسیاری از بیماری های موضعی می تواند باعث ایجاد ورم و درد پا شود که از جمله آنها می توان به ورم ناشی از نارسایی های عروقی لنفاوی اشاره کرد نارسایی‌های عروق لنفاوی باعث تجمع لنف شده و تخلیه لنف را مختل می نمایند. ماحصل این حالت ورم پا یا دست می باشد که در صورت پیشرفت ممکن است به شدت پیشرفت نموده و حالت پیل پایی را ایجاد نماید که در این صورت زندگی بیمار دچار مشکل فراوان خواهد شد .

لنف اِدم علاوه بر آن که باعث ایجاد ورم در دست می شود. همچنین می‌تواند باعث درد و نیز ایجاد حالت های خاصی که به نام زگیل های لنفاوی معروف میباشد گردد .در این حالت زائده های پوستی قارچی شکل بر روی پوست ایجاد می شود. که نشانه مراحل پیشرفته ای ازلنفادم می باشد .در مورد درمان لنف ادم مطالب گوناگونی در مقالات دیگر سایت اشاره شده است .از جمله از جمله به آن اشاره نمودیم که درمان لنف ادم یک درمان نسبی بوده . باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری های شدید و از طرفی اِدم مربوطه نیز تا حدودی بهبود می بخشد .

در مورد ماهیت و چرایی ایجاد لنفادم قابل ذکر است. که لنف ادم را می‌توان به دو دسته کلی مادرزادی و اکتسابی تقسیم کرد .در نوع مادر زادی بیماران از بدو تولد دچار ورم در پاها می باشند. علت اختلال در سیستم لنفاوی به صورت مادرزادی می باشد. از سوی دیگر بسیاری از بیماران در ابتدای تولد مشکلی ندارند . آنها به دلیل دیگری دچار آسیب سیستم لنفاوی می شوند. از جمله آنها می‌توان به وارد آمدن ضربه به اندام گزش و نیش بعضی از حیوانات از جمله عقرب و مار و همچنین به انجام عمل های جراحی اشاره نمود. بسیاری از افرادی که تحت درمان جراحی قرار می‌گیرند پس از مدتی مبتلا به نارسایی‌های عروق لنفاوی می‌شوند.

همچنین بیمارانی که تحت جراحی یاشیمی درمانی قرار می گیرند نیز ممکن است مبتلا به نارسایی های لنفاوی شوند که به سمت ایجاد لنف اِدم پیش خواهند رفت یکی از نکات بسیار مهم در مورد بیماران مبتلا به ورم پا که قابل توجه می‌باشند آن است که لنف ادم یک نوع تورم غیر گوده گذار می باشد به این معنی که با فشار دادن انگشت بر روی پوست پا از اثر فرورفتگی بر روی پوست و ورم زیر آن باقی نمی ماند درحالی که اگر با فشار دادن پوست فرورفتگی ایجاد شود ادم گوده گذار بایستی به عللی غیر از لنف اِدم فکر کرد.

از جمله علل دیگری که باعث ایجاد ادم غیر گوده گذار می باشد می‌توان به رسوب چربی در زیر پوست اشاره نمود که به نام لیپیدادم (لیپادم)(لیپ ادم)نامیده می‌شود یکی از مواردی است که می تواند باعث ایجاد تورم های شدید در پاها شوند این ادم را نیز غیر پیتینگ (غیر گوده گذار) می باشد و بیماران در اغلب موارد اضافه وزن دارند برای درمان لیپید ادم توصیه می شود که بیماران اضافه وزن خود را اصلاح نمایند .

هر چند نکته قابل توجه آنکه در بسیاری از موارد کاهش وزن نیز نمی تواند باعث درمان‌کامل لیپید ادم شود چرا که کاهش وزن عموماً در مراحل اولیه باعث بهبود و کاهش چربی های مناطق غیر از اندام ها می شود و بسیاری از بیماران برای درمان کامل لیپید ادم ناچارند از روش های موضعی همچون لیپوساکشن استفاده نمایند برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل بهترین روش آن است که با مراجعه به پزشک متخصص به صورت علمی و اصولی اقدام به کاهش وزن انجام شود که شامل رعایت رژیم غذایی مناسب و نیز انجام ورزش های مناسب و داشتن تحرک فیزیکی کافی می باشد بسیاری از داروها می تواند با کاهش دادن اشتهای بیماران باعث شود که اضافه وزن بیمار کاهش یافته و در نهایت به بهبودی و وضعیت عمومی بسیار کمک می نماید .

لازم به ذکر است یکی از مهمترین علل ایجاد چاقی و اضافه وزن ریزه‌خواری می باشد .بدین مفهوم که بیماران اشتهای فراوان داشته و مکرراً از تنقلات و میان وعده های مختلف استفاده می کنند. که این امر تاثیر بسزایی در اضافه وزن و چاقی بیماران دارد. هر روشی که بتواند ریزه خواری و مصرف مکرر مواد غذایی را از بین ببرد .یا کاهش دهد می‌تواند نهایتاً باعث بهبودی در وضعیت بیمار شده و اضافه وزن او را کنترل نماید.

در پاسخ به پرسش مطرح شده در ابتدای مقاله مبنی بر اینکه آیا درمان واریس با استفاده از لیزر و RF می‌تواند باعث برطرف شدن ادم ورم پا شود یا خیر پاسخ مشخص آن است که پس از درمان واریس و نارسایی های وریدی و با استفاده از لیزر و یا RF در حقیقت نارسایی‌های وریدی به‌طور کامل ریشه‌کن می گردد لذا هرگونه عوارض که ناشی از نارسایی وریدی واریس ایجاد شده باشد به طور کامل برطرف می شود .

به عبارت دیگر چنانچه ادم (ورم) ناشی از واریس و نارسایی‌های وریدی باشند. با استفاده از درمان‌های داخل وریدی از جمله لیزر واریس و RF و چسب واریس درمان می‌شوند. ولی چنانچه علاوه بر واریس بیمار مشکل دیگری نیز داشته باشد. بایستی آنها را نیز برطرف کند تا نتیجه کامل حاصل شود. به طور مثال اگر در بیماران مبتلا به واریس و نارسایی های وریدی به طور همزمان لنف اِدم هم نیز وجود داشته باشد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی علاوه بر درمان واریس لنف ادم را نیز درمان کرد. یا در صورتی که علاوه بر نارسایی وریدی و واریس مشکلات کلیوی و یا قلبی نیز وجود داشته باشد. بایستی حتماً مورد درمان قرار بگیرند و نتیجه کامل حاصل شود

عوارض واریس

بیماری های وریدی عوارض مختلفی دارندکه بعضی از آن ها قابل درمان زودهنگام بوده. و پاره ای از آن ها نیاز به درمان های طولانی مدت دارند از جمله ی عوارض واریس و نارسایی های وریدی میتوان به ایجاد تغییر رنگ پوست و همچنین بافت های اطراف مچ پا اشاره کرد. در این حالت به تدریج پوست سفت شده و حالت لاستیکی مانند پیدا میکند
تغییر رنگ پوست اطراف مچ پا عموماَ ناشی از رسوب هموسیدرین در پویت می باشد که از تغییررنگ های مختصر شروع شده و نهایتا به سیاهی پوست منجر میگردد و در قسمت هایی که دچار تغییر رنگ شده اند ممکن است به تدریج زخم های شدیدی ایجاد شوند که این زخم های وریدی معمولا دارای درمان مشکل بوده و برای بهبودی بایستی با استفاده از لیزر داخل عروقی یا RFداخل عروقی درمان صورت پذیرد .عوارض فراوان دیگری نیزثانویه به ایجاد این بیماری هارخ می دهند.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا