دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

از نظر پزشکی چه کسانی نمی توانند روزه بگیرند؟ (قسمت سوم)

از نظر پزشکی چه کسانی نمی توانند روزه بگیرند؟ (قسمت سوم)

اما برای چه اشخاصی و در چه مواردی روزه از نظر طبی زیان بخش است؟. ابتدا به چند حدیث شریف که در رابطه با این مسئله است اشاره می نماییم:

۱_گرفتن روزه برای بیماری که میداند روزه به او ضرر می رساند یا باعث تشدید بیماری او میگردد حرام است و واجب است افطار کردن و گرفتن روزه در وقت سلامتی و در غیر ماه رمضان
۲_حد معینی برای مرض نیست و خود مریض امین است در بیماری خود در این باب حدیثی از حضرت صادق علیه السلام (حدیث ۷۵۸ کتاب تهذیب الاحکام تالیف شیخ طوسی) هست که در جواب سوالی از ایشان درباره حد مرض که سبب حرام شدن روزه میگردد فرموده اند بل الانسان علی نفسه بصیره یعنی انسان به نفس خود بصیرتر و آگاه تر از هر کس دیگری است و (این اشاره به دو آیه ۱۵ و ۱۶ سوره قیامت میباشد)و سپس اضافه فرموده اند که شخص مریض از هر کس دیگری بخود آگاه تر می باشد.
۳_در حدیث دیگری (حدیث ۷۵۹ کتاب تهذیب)در جواب سوالی نظیر آن فرموده اند مریض امین است و این امر به خود او واگذار شده است پس اگر ضعفی در خود احساس کرد افطار میکند و اگر قدرت داشت میگیرد مرض او هر چه میخواهد باشد.
دراین موردمطالب دیگری درسایت دکترهادی زاده (وابسته به کلینیک واریس وقلب وعروق) دراختیارشماست.
پس از مقدمه ذکرشده، اکنون به اصل مسئله میپردازیم:
اگر مروری در لیست بیماریها بیفکنیم ملاحظه میکنیم در برخی موارد ممکن است روزه بحال بیمار زیان بخش باشد و یا ناراحتی او را تشدید نماید:
۱_هر بیماری که سبب کمبود واردات غذایی یا آب کافی به بدن انسان شود مثل بی اشتهایی(مرضی) اختلال در بلع انسداد مجرای گوارشی اختلال در هضم و جذب غذا_اختلال در دفع (مخصوصا اسهال) این بیماریها در صورتی که به اندازه ای باشند که کمبود مواد غذایی کافی تولید کنند روزه برای آنهامی تواند مضر باشد.
۲_هر بیماری که سبب افزایش دفع موادغذابی باشد مثل پلی اوری (زیاد ادرار کردن) عرق مفرط وبیش ازاندازه، اسهال و استفراغ هیپرتیروتیدی ، بیماری قند(شدید) در صورتی که باندازه ای باشند که احتیاج به غذا ی بیشتر ایجادنمایندنیزشامل این موارداست .

دکتر هادی زاده

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک فوق تخصصی دکتر هادی زاده
۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس گرفته ویااطلاعات لازم رااز طریق آدرسهای زیر بدست آورید:
Www.doctorhadizadeh.ir

Www.doctorhadizade.com

Www.varisiran.ir

Www.varisesfahan.ir

https://instagram.com/_u/dr.mahmoudhadizadeh

https://t.me/drhadizadeh

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا