دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

درد قفسه سینه و درد پشت قفسه سینه

یک نکته مهم در مورد درد ستون فقرات ،آنستکه ستون فقرات توراسیک(سینه ای)،ارتباط قوی با ساختارهای قفسه سینه و بالای شکم دارد.این مسیله باعث می شود که درد ناشی از آنها ،به جلو قفسه سینه یا پشت ،تیر بکشد.

اما یکی از مشکلات پیچیده که جراحان مغز و اعصاب در بسیاری از موارد با آن روبه رو می شوند ،درد ناگهانی و شدید قفسه سینه در اثر هماتوم اپیدورال است .هماتوم اپیدورال ،خونریزی بداخل فضای اپیدورال در اثر رقیق شدن بیش از اندازه خون ،ناشی از مصرف آسپرین ، وارفارین و داروهای نظیر آن می باشد.

از علل دیگر،می توان به عفونت ها اشاره نمود:از بین عفونتها،این عفونت ها ی حاد هستند که غالبا باعث ایجاد درد و گرفتاری در ستون مهر ه ها شوند که از شایعترین آنها می توان به استئومیلیت ، سل،بروسلوز(تب مالت)،سیفلیس ،سالمونلوز و … اشاره نمود.برای تشخیص هر یک از این موارد ،باید به کلیدهای تشخیصی مخصوص هر کدام از آنها اشاره نمود از جمله آنکه استئومیلیت ،غالبا در افراد جوان ،تب مالت (بروسلوز)،بیشتر در کارگران مزارع ،و سل در افرادی که در معاشرت با بیماران مبتلا به سل بوده اند ویا در کشورهای جهان سوم زندگی می کنند ،بیشتر دیده می شود.

دکتر هادی زاده

تشخیص

تشخیص به موقع و درمان سریع این بیماری های عفونی ،ضروری است (مطالب تکمیلی در سایت دکتر هادی زاده).یکی از چالشهای مهم در تشخیص بیماری های ایجاد کننده در قفسه سینه و درد پشت قفسه سینه ،زونا است.زونا یک بیماری ویروسی است که مسری بوده و خود را با بثورات خاص بر روی یک ناحیه ملتهب پوستی نشان می دهد.

شاه علامت تشخیص آن ،این مطلب است که زونا غالبا یک درماتوم خاص را درگیر می کند بدین مفهوم که یک قسمت از بدن ،غالبا به اندازه یک کف دست دچار قرمزی ،درد و بثورات و تاول های کوچک می شود.اما نکته چالش برانگیز زونا آن است که گاهی مدتها قبل از بروز تاول و قرمزی پوست که نشان دهنده زونا است ،درد قفسه سینه یا درد پشت قفسه سینه شروع می شود باعث سردرگمی خواهد شد .در این بیماران ،پس از مدتی از شروع درد ،بثورات و تاولها پیدا می شوند و تشخیص زونا مسجل می گردد

 نوجوانان

درد پشت قفسه سینه ،وضعیت ناراحت کننده ای استکه که در بسیاری از سنین حتی کودکی و نوجوانی نیز شیوع دارد. این حالت بویژه در افرادی که بخاطر سبک خاص زندگی خود،وضعیت نامناسب بدنی داشته و مجبور به بلند کردن وزنه های سنگین هستند یا مجبورند در حالت های خاص،کار کنند یا بنشینند بیشتر دیده می شود.
این اختلال ،می تواند دردهای شایعه ای را در قسمت های مختلف دیواره قفسه سینه ایجاد کند که می تواند مشابه بسیاری از بیماری های احشایی باشد که از جمله آنها می توان به بیماریهای قلبی ،عروقی،صفراوی،اسپاسم مری و… اشاره نمود (مراجعه به سایت دکتر هادی زاده)

بیماری شویرمن 

یکی از بیماریهای مهمی که بایستی در صورت دیده شدن درد پشت در نوجوانان ،آنرا در خاطر داشت ،بیماری شوئرمن است.بیماری شوئرمن (scheuermann),بخش تحتانی ستون مهره ای توراسیک (قسمت پایین ستون مهره ای پشت قفسه سینه )را گرفتار می سازد و غالبا با کیفوز و درد تکراری توراسیک (درد مکرر در قفسه سینه)همراه می باشد.

برای تشخیص این حالت ،بایستی در افراد کم سن و سال که با این مشکل مراجعه می کنند همواره بیماری شوئرمن را در خاطر داشت و بررسی های لازم را انجام داد.در صورت وجود شوئر من ،نوجوان ،مبتلا به در قفسه سینه یا پشت بطور تکراری است و در عین حال در معاینه،کیفوز (قوز) یا اسکولیوز (انحراف ستون مهره ها به طرفین)دارد.

اختلالات قفسه سینه 

شاید بتوان گفت شایعترین دلیل درد پشت قفسه سینه ،اختلالات اسکلتی عضلانی می باشند.اختلالات اسکلتی عضلانی ،معمولا ناشی از کشش های ایجاد شده بر روی عضلات و لیگامانهای می باشد که این کشش های نامناسب ،در اثر وضعیت نامناسب بدن،ایجاد می شوند.در اکثر موارد این درد ها ،شدید نمی باشند و بیماران ،با انواع مسکن و روشهای ساده ،به درمان درد می پردازند ولی گهگاه درد پشت قفسه سینه ،آنچنان شدید می شود که بیمار ناگزیر به مراجعه پزشکی می باشد.

نکته مهمی که در این زمینه بایستی به آن دقت نمود ،آنستکه بایستی دردهای ناشی از بد قرار گرفتن وضعیت بدن و مشکلات ناشی از آن را از اختلالات آرتریتی (آرتروز)افتراق داده و تفکیک کرد.آرتروز (اختلالات آرتریتی)در ناحیه ی ستون مهره های توراسیک . اختلالات شایعی بشمار نمی روند ولی گهگاه در این منطقه ،با استئوآرتریت دژنراتیو(آرتروزهای خاص که بیشتر در سنین پیری دیده می شوند)و نیز اسپوندیلوآرتروپاتی های التهابی) نیز مواجه می شویم.

در این زمینه افتراق این بیماریها ،اطلاعات مختلفی در سایت دکتر هادی زاده (وابسته به کلینیک قلب و عروق)(کلینیک واریس)وجود دارد.

 عفونت

از نکات دیگری که بایستی در این زمینه و در مورد تشخیص علت،به آن اشاره نمود،آنستکه بیماری های عفونی نیز ممکن است باعث بروز این مشکل  شوند که می توانند باعث شده و بیماران را با مشکلات مختلفی مواجه سازد.

از جمله بیماریهای عفونی که می توانند باعث بروز این مشکل شوند،می توان به آنفولانزا ،ابشتاین با رویروس و…اشاره نمود .این بیماری های ویروسی می توانند باعث ایجاد درد شوند.

از جمله بیماری های مهم دیگری که بایستی به آن توجه داشت،زوناست هرپس زوستر(زونا)می تواند باعث درد در پشت قفسه سینه شود و در صورت درگیری قسمت جلو ،یا کناره ها،می تواند باعث درد قفسه سینه نیز شوند.

 علل گوارشی:

از علل دیگر مربوط می توان به علل گوارشی اشاره نمود.از جمله علل گوارشی که باعث ایجاد درد قفسه سینه یا درد پشت قفسه سینه می شود .می توان به زخم های گوارشی ،بیماری های کبدی و صفراوی،التهاب لوزالمعده (پانکراتیس)و سایر بیماری های گوارشی اشاره نمود.

بیماریهای مری ،از جمله علل مهمی هستند که باعث این مشکل می شوند که از جمله آنها می توان به پارگی مری ،اسپاسم مری، ازوفاژیت ،سرطان مری و غیره اشاره نمود.

عفونت های قلبی (اندوکاردیت) و مشکلات روحی :

موارد فوق نیز می توانند باعث ایجاد این درد ها شود.همچنین عفونت های مجاری ادراری ،هر چند اختلال شایعی نیست که باعث این اختلال شوند.به انواع بیماری های روحی روانی ،ممکن است خود را به این صورت نشان دهند که درمان این بیماریهای روانی (اختلالات اضطرابی و نیز افسردگی ها)سنگ بنای درمان این اختلالات است ،در حقیقت هر گونه تلاش برای درمان های دیگر و یا استفاده از مسکن ها و یا داروهای دیگر ،برای کنترل درد قفسه سینه یا درد پشت قفسه سینه ،بدون درمان و کنترل افسردگی یا اضطراب،نمی تواند نتایج موفقیت آمیزی را به همراه داشته باشد.

 علل غیرسکته قلبی

در مورد بیماری های قبلی که می توانند باعث این قبیل دردها شوند ،نکاتی را مطرح نمودیم و در تکمیل مطلب،لازم به ذکر است که فقط سکته های قلبی باعث ایجاد این اختلال نمی شوند بلکه به اعتقاد بهترین متخصص قلب و عروق اصفهان بسیاری دیگر از علل قلب نیز می توانند باعث این امر شوند که از جمله آنها می توان به آنژین ها (درد های ناشی از تنگی های عروق قلب)،پریکاردیت،میوپریکاردیت و… اشاره نمود.

بیماری ریه :

همانگونه که اشاره شد ،یکی از علل این مشکل ،بیماری های ریوی می باشند.از علل ریوی،درد ناگهانی ،می توان به پنوموتوراکس خودبخودی،پلورزی(التهاب پلور) و انفارکتوس ریه (سکته ریوی)اشاره نمود.(مراجعه به سایر مقالات سایت دکتر هادی زاده).

همچنین یکی از علل ریوی که در بسیاری موارد مورد غفلت قرار می گیرد ،آمبولی ریه است.آمبولی ریه معمولا بصورت ناگهانی اتفاق می افتد و همراه با تا کی پنه(تند تند نفس زدن) .،احساس درد،گاهی افت فشار خون،تعریق،کبود شدگی لبها(در صورت شدت زیاد آمبولی ریه)و سایر موارد همراه است.منشا آمبولی ریه عموما کنده شدن لخته خون از وریدهای پاها می باشد که به داخل وریدهای ریوی منتقل شده و آمبولی ریه را ایجاد می نماید .این بیماران اغلب شرح حالی از ورید،درد،قرمزی و سنگینی در یک یا هر دو پای خود را می دهند که نشانه ای از وجود لخته خون (DVT) می باشد.

متعاقب ایجاد لخته خون ،از داخل رگهای پا کنده شده و به عروق ریوی مهاجرت می نماید.در سونوگرافی داپلر رنگی،می توان این لخته های خون را مشاهده و تشخیص آمبولی را تایید نمود ولی بایستی بخاطر سپرد که گاهی تورم وجود ندارد و سونوگرافی نیز لخته خون را در عروق پا نشان نمی دهد که علت آن،آنستکه لخته خون از داخل عروق پا کنده شده و به داخل عروق ریوی مهاجرت کرده و بنابراین در پاها دیگر اثری از لخته خون مشاهده نمی شود.

تشخیص لخته خون (DVT)(ترمبوز)و آمبولی ریه ها بایستی همواره مدنظر قرار گیرد تا درمان کافی برای این بیماری خطرناک انجام شده و بیمار از خطرات آن در امان بماند .در مورد لخته خون ،آمبولی و غیره ،مطالب بسیار زیادی در سایت دکتر هادی زاده (وابسته به کلینیک قلب و عروق)(کلینیک واریس و فوق تخصصی قلب و عروق)در دسترس علاقمندان قرار دارد

درد قفسه سینه بعلت پوکی استخوان:

یکی از علل مهم دیگر،استئوپروز (پوکی استخوان)است.
استئوپروز بایستی بویژه در افراد بالای ۶۰ سال در بیمارانی که با درد ناگهانی پشت مراجعه می کنند در نظر قرار داده شود. علت این درد می تواند یک شکستگی پاتولوژیک باشد. در مورد این بایستی همچنین ارتباط بین این مشکل و دردی را که بدنبال فیزیوتراپی نامناسب نظیر دستکاری ستون فقرات و اعمال فشارهای غیر مناسب ،مدنظر قرار داد.

تومورهای ستون فقرات:

یک دسته بزرگ دیگر مربوط به نئوپلازی ها و تومورهای ستون فقرات است که می توانند باعث این مشکلات شوند .البته خوشبختانه تومورهای ستون فقرات شیوع زیادی ندارند ولی بهرحال بایستی.حتما در گوشه ذهن ،این دسته از بیماری ها را هم قرار داد و به بررسی آنها پرداخت.
شایعترین بدخیمی هایی که به ستون مهره ها متاساز داده و دست اندازی می کنند عبارتند از تومورهایی که منشا آنها در پروستات ،پستان یا ریه هستند.

با شیوع کمتر،تومورهایی که می توانند به ستون فقرات دست اندازی کنند و باعث بروز این مشکل شوند.عبارتند از تومورهای تیروئید،فوق کلیه،کلیه و ملانوم بدخیم.در این مورد ،اطلاعات کاملتری در سایت دکتر هادی زاده (وابسته به کلینیک قلب و عروق اصفهان)
(کلینیک واریس و فوق تخصص قلب و عروق) در اختیار شما عزیزان قرار دارد.

اما در چه زمان ،بایستی به احتمال وجود تومورهای بدخیم فکر کنند؟
۱) اگر درد مداوم در پشت وجود داشته باشد که با استراحت بهتر نمی شود و شبها هم ادامه دارد.
۲)اگر درد پشت در یک فرد مسن بوجود آید.
۳)اگر علایم خاص دیگری (مثل کاهش وزن بی دلیل ،تب و…) هم وجود داشته باشد.
۴)اگر سابقه درمان سرطان وجود داشته باشد .
۵)اگر درد پشت در یک فرد مسن ایجاد شود.
لازم بذکر است که تمامی تومورهایی که به ستون مهره ها دست اندازی می کنند ،بدخیم نمی باشند و تومورهای خوش خیم نیز می توانند باعث شوند که از جمله آنها می توان به استئوئید استئوما اشاره کرد.

اختلالات عملکرد مفاصل و مهره ها

یکی از علل،وجود اختلال عملکرد مفصل دنده ای، مهره ای است. ستون فقرات توراسیک ،ویژگی منحصر به فردی دارد که عبارتست از وجود مفصل دنده ای،مهره ای. اگر این مفصل ،عملکرد مناسب نداشته باشد ،باعث احساس درد لوکالیزه می شود که در فاصله ۳ تا ۴ سانتی متری از حظ و سود احساس می شود ،در محلی که دنده به زائده ی ترانسورس و جسم مهره متصل می شود.

اگر حرکت دنده باعث ایجاد درد در مفصل دنده ای ،مهره ای شود ،تشخیص تایید می شود. اگر بیمار با سرفه یا عطسه یا دم عمیق ،دچار تشدید شود،باید مفصل کوستووربترال را بررسی نمود.

نکات مهم تشخیصی

از نکات مهم تشخیص دیگر ،آن است که به سن بیمار توجه خاص بنماییم .اگر فرد مسنی ،بااین شکایت مراجعه نمود ،بایستی در کنار مسائل قلبی عروقی ،بدخیمی ها و استئوپروز (پوکی استخوان)را مدنظر داشت ولی در مورد اطفال ،شایعترین علت درد پشت قفسه سینه ،(پشت درد وضعیتی)استکه بعنوان (پشت درد تلویزیونی)معروف است و اغلب در دختران جوان دبیرستانی دیده می شود .

تشخیص پشت درد تلویزیونی وقتی گذاشته می شود که سایر علل ایجاد کننده ی درد رد شده باشند و مطمئن شویم علت دیگری در کار نیست.(مراجعه به سایت دکتر هادی زاده ،وابسته به کلینیک قلب و عروق)(کلینیک واریس و فوق تخصصی قلب و عروق)در مورد نوجوانان باید توجه داشت که اختلال عملکرد مفاصل ستون مهره توراسیک در کودکان و خصوصا در نوجوانان شایع است و اغلب با ضربه ها همراه می باشد (تروما) تروماهایی (ضربه هایی)مثل سقوط های سنگین در فعالیت های ورزشی یا سقوط از ارتفاع.
در این موارد ابتدا بایستی شکستگی ها را رد کرد.

در موردوجود این مشکل در کودکان و نوجوانان ،همچنین بایستی توجه داشت که انحرافات ستون مهره ها چه بصورت قوز (کیفوز)و چه بصورت انحراف به طرفین(اسکولیوز) می توانند باعث درد می شوند که در معاینه فیزیکی و بررسی های مربوط به دردهای کودکان و نوجوانان ،بایستی همواره این موضوع را مدنظر قرار داد و در صورت وجود انحرافات ستون فقرات،پس از تشخیص صحیح ،درمان صحیح را شروع و به انجام رساند که باعث بهبود درد در بیماران خواهد شد.(ادامه دارد…)

درمان 

درمان معطوف به تشخیص صحیح علت ایجاد درد و برطرف کردن آن است. برای مطالعه بیشتر به سایر مقالات دکتر هادی زاده در همین سایت مراجعه نمایید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا