دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

زخم پا و علل آن

علل مختلفی می توانند باعث شوند که پای بیمار زخم شود. زخم پا وعلل آن گاهی حاد وگاهی مزمن می باشد. این زخم ها بسته به اینکه حاد یا مزمن است علایم مختلفی دارند. همجنین براساس اینکه علت ایجاد زخم چه چیزی است ، علایم ومشکلات مختلفی می تواند ایجاد شود. یکی از علل ایجاد زخم های پا ، واریس و نارسایی های وریدی است .

زخم ناشی از واریس و نارسایی وریدی

واریس ونارسایی های وریدی عوارض مختلفی دارد .یکی از عوارض واریس ونارسایی های وریدی ، زخم پا است. این زخمها معمولادربستری از تغییررنگ پوست در پایین پاایجاد می شوند. درمورد زخمهای واریس ونارسایی های وریدی ، مقالات زیادی منتشرشده است.

بهترین درمان زخمهای ناشی از واریس و نارسایی وریدی ، استفاده از لیزر واریس و نیز آر اف می باشد.دکترهادیزاده بهترین متخصص واریس اصفهان ، بهترین متخصص واریس خوزستان در زمینه زخم وریدی و درمان آن مطالب زیادی بیان نموده اند.

علل دیگر زخم های پا

علل مختلفی می توانند باعث ایجاد زخم پاشوند. درواقع همه زخمهای پا ناشی از واریس ونارسایی های وریدی نیستند. علل مختلف این بیماری را می توان شامل موارد زیر برشمرد: واریس ونارسایی های وریدی، مشکلات وانسدادهای سرخرگهای بزرگ پا، بدخیمی ها، دیابت و….. درادامه این مقاله توجه شما رابه مطالبی درمورد زخم های دیابتی جلب می نماییم.

زخم پا وعلل آن
زخم پا وعلل آن

زخم پای دیابتی

این یک زخم باز یا زخم پوستی در پای فردی است که از دیابت رنج می‌برد. معمولا در قسمت پایین پا دیده می شود. علامت اصلی دیابت سطح بالای قند خون است. می تواند به رگ های خونی و اعصاب بدن آسیب برساند و به دست ها آسیب برساند.آ این کار جریان خون را در اندام ها و پاها کاهش می دهد و بهبود زخم ها را دشوار می کند.

این مشکل در صورتی که تحت درمان مناسب قرارنگیردحتی ممکن است منجر به عفونت شود. زخم ها می توانند باعث برخی عفونت های جدی و سیاه شدگی شدید شوند (شرایطی که در آن بافت می میرد). گاهی اوقات تنها راه درمان عفونت یا قانقاریا قطع عضو (جراحی) ناحیه آسیب دیده است. قطع اندام تحتانی ناشی از دیابت متاسفانه اکثریت مواردقطع عضوهای اندام تحتانی را تشکیل می دهد. در این مقاله قصد داریم در این مورد توضیح دهیم.

علل زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی می تواند ناشی از عوارض عروقی (مربوط به رگ های خونی و غدد لنفاوی بدن) و نوروپاتیک (عصبی یا مربوط به سیستم عصبی) مرتبط با دیابت باشد. هرکدام از این دودسته می توانند باعث ایجاداین مشکل شوند.

زخم های نوروپاتیک 

سطوح بالای قند خون مرتبط با دیابت می تواند به اعصاب حسی آسیب برساند، این آسیب می تواند منجر به نوروپاتی محیطی شود. نروپاتی محیطی وضعیتی است که با از دست دادن جزئی یا کامل حس مشخص می شود. نوروپاتی محیطی در حدود نیمی از بزرگسالان مبتلا به دیابت دیده می شود. این باعث افزایش خطر آسیب به پاها به دلیل بریدگی، کبودی یا فشار می شود.

زخم های دیابتی ناشی از اختلالات عروقی

زخم واریس در واقع یک زخم ناشی از اختلالات عروقی است. زیرا واریس در واقع اختلال عروق سیاهرگی می باشد. درمورد دیابت موضوع متفاوت است. دربیماران دیابت سطح بالای قند خون می تواند به رگ های خونی( عمدتا سرخرگها) آسیب برساند. این باعث کاهش جریان خون در پاها (به نام ایسکمی) و پوست می شود. این سبب می شودکه زخم به درستی بهبود نمی یابد و زخمی ایجادکند که مدت زیادی است التیام نیافته است.

گاهی این زخمها در بیماران مبتلا به واریس نیز دیده می شوند. اگر زخم در بیماران مبتلا به واریس ونارسایی وریدی رخ دهد ، علل ودرمانهای خاص خود رادارد. درادامه مطالب ی در اینمورد نیز باشما درمیان می نهیم . تفصیل این موضوع درمقالات بهترین متخصص واریس در اصفهان ، بهترین متخصص واریس ایران دردسترس است.

عوامل خطر برای زخم پای دیابتی شامل چه مواردی می باشند؟

شرایط زیر خطر ابتلا به زخم پای دیابتی را افزایش می دهد: طول مدت دیابت زیاد باشد مثلا بیش از 10 سال. سن بیمار بالا باشد . این مشکل معمولا در مردان مسن دیده می شود. بیمار مبتلا به چاقی باشد. کنترل ضعیف دیابت . سطح بالای HbA1c (مقدار کل گلوکز خون در سه ماه گذشته).


همچنین سابقه قبلی زخم پای دیابتی و استفاده از کفش های بی کیفیت و نامناسب وشستن و خشک نکردن کامل پاها و همچنین مصرف سیگار و الکل و نیز در صورتی که ناخن های انگشت پا به درستی کوتاه نشوند و نیز در مواردی که بیماری قلبی بطور همزمان در بیمار وجود داشته باشد و نیز بیماری کلیوی بطورهمزمان دربیمار وجودداشته باشد و برخی دیگر از موارد بعنوان عوامل خطر قابل طرح می باشند.

علائم این بیماری چیست؟

 ممکن است در مورد زخم پای دیابتی وجود داشته باشد. علائم اولیه شامل نشت خونابه ویا مایع از پا است که می تواند جوراب ها را لکه دار کند یا به کفش نشت کند. سوزش، قرمزی، تورم و بوی بد از یک یا هر دو پا از دیگر علائم اولیه زخم پای دیابتی است. زخم پای دیابتی معمولاً با تشکیل یک تاول (ناحیه کوچکی از پوست که با حباب های پر از مایع و برجسته پوشیده شده است) ایجاد می شود.

زخم ها در قسمت ضخیم و سخت پوست (پالوس) در یک نقطه فشار ایجاد می شوند و ظاهری سوراخ دار و دایره ای دارند.
معمولاً بدون درد است بنابراین تشخیص را به تاخیر می اندازد. بافت اطراف زخم ممکن است سیاه شود و ممکن است قانقاریا (تجمع بافت مرده به دلیل کمبود جریان خون) ایجاد کند. نبض پایین پا (نقاط نبض در بالای پا، گاهی اوقات در پشت) ممکن است وجود نداشته باشد. همانگونه که گفتیم ممکنست این مشکل ناشی از دیابت یاموارد دیکر باشد.

اگر دربیمار مبتلا به واریس ، دیابت هم وجود داشته باشد احتمال ایجاد این مشکل بیشتر می شود. دراین بیماران مبتلا به واریس ممکنست زخم ناشی از دیابت باشد یا ناشی از واریس .

تفکیک این موارد مهم است.

درمان زخم واریس با لیزرواریس در اصفهان بخوبی انجام می شود درجالیکه زخم دیابتی درمان متفاوتی دارد. به نوشتارهای بهترین متخصص واریس اصفهان، بهترین متخصص واریس خوزستان ( دکترهادیزاده)مراجعه نمایید.

چگونه زخم پای دیابتی را تشخیص دهیم؟

درابتدا توجه کنید که باید دراولین فرصت به پزشک متبحری در این زمینه مراجعه کنید . پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی از بیمار انجام می دهد تا علائم عفونت مانند قرمزی، ترشح، تورم، تغییر رنگ یا گرمی روی پا را بررسی کند. همچنین موارد دیگری نیز بررسی می شوند. ازجمله اینکه سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار را یادداشت می‌کند و به بررسی شرایط قبلی نیز می پردازد. برای بررسی احتمال وجود بیماریهای همزمان ، دکترهادیزاده بهترین متخصص واریس ایران معمولا سونوگرافی نیز انجام می دهند.

زخم پا وعلل آن
زخم پا وعلل آن

آزمایشات لازم :

پزشک ممکن است بررسی هاوآزمایش های تشخیصی زیر را انجام دهد: درصورت شک به وجود واریس وبیماریهای وریدی ، پایه اصلی بررسی های تکمیلی برسونوگرافی است. سونوگرافی توسط بهترین متخصص واریس اصفهان ، بهترین متخصص واریس ایران بوفور استفاده می شود. همچنین اگر زخم در اثر واریس ایجاد شده باشد( زخم واریس) از لیزر واریس در اصفهان استفاده میشود.

آزمایش خون – اگر علائم عفونت در طول معاینه فیزیکی مشاهده شود، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای یافتن علت عفونت توصیه کند. سطح قند خون بایستی در طول روز ومعمولا چندین نوبت چک شود. عکس برداری با اشعه ایکس از پا و مچ پا دربرخی موارد بکار می رود:این موردبرای بررسی هرگونه تغییر در تراز استخوان ها در ناحیه پا، که ممکن است به تشکیل زخم یا از دست دادن توده استخوانی نشانه دیابت کمک کند، توصیه می شود.

استفاده از MRI که درواقع یک آزمایش تصویربرداری است . دراین روش تصویر برداری از امواج مغناطیسی برای ایجاد تصاویری از بافت نرم داخل بدن استفاده میشود. این روش به تعیین میزان آسیب ناشی از زخم کمک می کند و همچنین ممکن است علائم التهاب یا عفونت را نشان دهد.

همچنین سونوگرافی نه تنها برای بررسی احتمال واریس بلکه گاهی برای بررسی احتمال درگیری شریانهای بزرگ پاهم بکارمی رود. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر مقالات این سایت ( سایت بهترین متخصص واریس اصفهان) مراجعه شود.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی
پیمایش به بالا