دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

غربالگری از نظر آنوریسم آئورت شکمی(AAA):

غربالگری از نظر آنوریسم آئورت شکمی(AAA):

آنوریسم آئورت شکمی یکی از بیماری های بسیار خطرناک است که معمولا علامتی ندارد، اما هنگامی که علامت دار می شود پیش آگهی بسیار خطرناکی دارد.این بیماری یکی از بیماری های شایع قلبی عروقی است و افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری می باشند عبارتند از:
سن ۶۵(سال یا بیشتر)،سابقه مصرف مداوم دخانیات(حداقل ۱۰۰سیگار در زندگی افراد).وجود سابقه AAAکه نیازمند بازسازی در خویشاوند درجه اول باشد،دیابت،هیپرتنشن،دیس لیپیدمی ،چاقی و استعداد ژنتیکی میزان خطر ابتلا به انوریسیم آئورت شکمی (AAA) در افراد مذکر را بالا می برد ولی شواهد کمی جهت صحت این موارد در افراد مونث وجود دارد.برای اطلاع ازمطالب جدیدپیرامون آنوریسم آئورت، به سایت دکترهادی زاده ، زیرعنوان بهترین فوق تخصص قلب اصفهان مراجعه نمایید.

آنوریسم آئورت شکمی دربسیاری مقالات اشاره شده که اغلب در مردان سفید پوست بالای ۶۵سال با شیوع ۵% دیده می شود.
گروه خدمات پیشگیری ایالات متحده (uspst)،انجام سونوگرافی شکم در مردان و زنان بالای ۶۵ سال را به خصوص اگر سیگاری باشند توصیه می کند.
شایعترین تظاهرات بیماری های عروق محیطی(PAD)
شایعترین علامت تنگی عروق در اندام تحتانی لنگش متناوب است که می تواند در تمامی گروه سنی ایجاد شود به خصوص در بالغین جوان و در سنین کمتر از ۴۰ سال دیده می شود.

مهمترین فاکتور تشخیص بیماریهای عروق کلیه فشار خون بالا در سنین قبل از ۳۰سالگی و بعد از ۵۵سالگی است و یا اینکه در فرد ،فشار خون کنترل شده به صورت ناگهانی غیرقابل کنترل گشته است.
مهمترین علامت بیماران مبتلا به ایسکمی مزمن عروق مزانتر،دردهای شکمی است .که حدود ۳۰ تا ۶۰دقیقه بعد از غذا خوردن ایجاد می شود و سه تا چهار ساعت باقی می ماند.

علامت تنگی عروق کاروتید بیشتر به صورت ایسکمی های گذرای یک طرفه و فراموشی های گذرا .(amaurosis fugax) خود را نشان می دهد.
در حدود ۷۵ درصد آنوریسم های آئورت شکمی در هنگام تشخیص بدون علامت هستند. و در صورت علامت دار شدن بیشتر به دردهای شکمی و دردهای کمری بروز می کند.

چه افرادی باید برای بیماری های عروق محیطی غربالگری شوند؟

براساس مطالعات انجام شده ،افراد بدون علامت ،۵۰ تا ۶۹ سال که سابقه مصرف سیگار و دیابت دارند. و نیز افراد بالاتر از ۷۰ سال که هیچگونه ریسک فاکتوری ندارند باید. از نظر بیماری های عروق محیطی مورد غربالگری قرار گیرند.
افرادی که دچار لنگش متناوب می باشند و در ناحیه ی اندام تحتانی دارای زخم هایی هستند. که به سختی بهبود پیدا می کند نیز باید تحت بررسی قرار گیرند.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان. (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده
۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید.
جهت رزرو نوبت تلفنی :
عدد ۱۳۰ رابه سامانه ۱۰۰۰۸۵۹۰
ارسال یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا