دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

سوزش کف پا(داغی کف پا)(گرمی کف پا)

سوزش کف پا(داغی کف پا)(گرمی کف پا) 

سوزش کف پا(داغی کف پا )، یک احساس ناخوشایند است که با احساس گرما، درد، سوزن سوزن شدن کف پا… خود را نشان می دهد.
این حالت می تواند به صورت مزمن یا کوتاه مدت دیده شود ولی غالبا حالت مزمن و طولانی مدت بخود می گیرد.
علل سوزش کف پا (داغی کف پا)(گرمی کف پا)، دلایل متعددی هستند و نمی توان یک علت خاص را برای آن بیان نمود.

در تمام سنین، ممکن است سوزش کف پا(داغی کف پا) دیده شود ولی بیماران هر چه مسن تر باشند، احتمال ابتلا به سوزش کف پا و داغی کف پا بیشتر خواهد بود.
می توانید مطالب تکمیلی را در سایت دکتر هادی زاده، زیر عنوان بهترین فوق تخصص قلب و عروق اصفهان جستجو نمایید.

یکی از علل سوزش کف پا (داغی کف)، نروپاتی و آسیب به اعصاب کف پا است. آسیب به اعصاب کف پا، در برخی بیماران همچون بیماران مبتلا به دیابت و نیز بیماران مبتلا به آسیب وارده به اعصاب ناحیه کمری،دیده می شود.
باید دقت نمود که فعالیت زیاد از حد وخستگی نیز از علل قابل توجه سوزش کف پا(داغی کف پا)(گرمی کف پا) بشمار می آید که بایستی حتما به آنها توجه نمود.

یکی از علل مهم سوزش کف پا(گرمی کف پا)، ناهنجاری های ستون فقرات است. در برخورد با بیماران مبتلا به سوزش کف پا، بایستی حتما ناهنجاری های ستون فقرات(چه مادر زادی وچه اکتسابی) را در نظر داشت.
یکی دیگر از علل اصلی که باعث ایجاد سوزش کف پا(داغی کف پا)می باشد،علل عروقی است. با توجه به مراجعه مکرر بیماران مبتلا به داغی کف پا به متخصصین قلب و عروق. بایستی حتما به این علت بالقوه برای ایجاد سوزش پا (داغی پا). توجه فراوان داشت و به استفاده از روش‌های تشخیص مختلف که در دسترس هستند. علل عروقی که می توانند باعث سوزش پا (داغی پا) (گرمی پا) شوند را تشخیص داد. درمان علل عروقی سوزش پا، براساس نوع بیماری و شدت درگیری عروق، متفاوت است.

از علل کمری که باعث ایجاد سوزش کف پا می شوند. می توان به هرگونه تحریک و درگیری عصب سیاتیک اشاره نمود .که در بیماری موسوم به سیاتیک دیسک هرنیاسیون ستون مهره‌ها دیده می شود.
البته تحریک عصب سیاتیک،علل گوناگونی دارد که می توانند باعث ایجاد سوزش کف پا . شوند که در مقالات بعدی به آنها اشاره می‌کنیم.
_______

همانگونه که در قسمت اول این سلسله مقالات اشاره شد،تحریک عصب سیاتیک کمر،میتواند باعث سوزش کف پا(گرمی کف پا)(داغی کف پا)شود.
فتق دیسک کمری میتواند باعث ایجاد تحریک عصب سیاتیک شود که این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هسته داخلی دیسک،تحت فشار قرار گرفته یا از لایه خارجی خود خارج شود.

از علل دیگر تحریک عصب سیاتیک ،میتوان به سر خوردگی مهره های کمری بر روی هم اشاره نمود،که این امر باعث فشار بر روی عصب سیاتیک میشود که میتواند باعث درد کمر و سپس درد پاها و سوزش کف پا(گرمی کف پا)(داغی کف پا) شود.

بایستی اشاره نمود که درماتیتهای (نوعی بیماری التهابی پوست)،قرار گرفته ی در معرض مواد سمی یا شیمیایی هم میتوانند باعث (گرمی کف پا)(داغی کف پا)شود که بایستی حتما احتمال برخورد با مواد سمی یا مواد شیمیایی را نیز در موقع بررسیداغی پا،در نظر داشت.
یکی دیگر از مواردی که بایستی برای (داغی کف پا) در نظر داشت کمبود ویتامین ها است.

مهم ترین گروه ویتامینی که میتوانند باعث ایجاد سوزش کف پا شوند،فقر و کمبود ویتامین ب است.
کمبود ویتامین ب را باید حتما مورد بررسی و در صورت تشخیص ،با تجویز داروهای خوراکی یا تزریقی،درمان نمود.
از علل مهم دیگرسوزش کف پا(گرمی کف پا)میتوان به بیماری نقرس اشاره نمود.
نقرس نوعی بیماری ناشی از نقص آنزیم یا نقص در ترشح اسید اوریک در ادرار میباشد.

در صورتی که نقص آنزیمی وجود داشته باشد ویا ترشح اسید اوریک به میزان کافی در ادرار دفع نشود.افزایش سطح خونی اسید اوریک خواهیم داشت که در صورت رسوب بلورهای اسید اوریک در مفصل،حمله نقرس رخ میدهد.نقرس میتواند عوارض و مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد .که یکی از آنها سوزش کف پاوداغی پا میباشد.

در بررسی علل سوزش کف پا(گرمی کف پا)(داغی کف پا)،در قسمت های قبلی ،علل مختلفی را بیان نمودیم.برای مطالعه مطالب قبلی در موردسوزش کف پا(گرمی کف پا)(داغی کف پا)،میتوانید مقالات مرتبط را در سایت دکتر هادی زاده،مطالعه نمایید.
همانگونه که اشاره شد نقرس یکی از علل مهم متابولیک است که میتواند باعث سوزش و گرمی کف پا شودکه علل اصلی آن ،کمبود آنزیم ویا کم کاریه کلیه ها در دفع اسید اوریک است.
از علل دیگرسوزش کف پا(گرمی کف پا)(داغی کف پا) میتوان به اعتیاد به الکل اشاره نمود.
الکل و اعتیاد به آن ،عوارض و تبعات فراوانی را به همراه داردکه یکی از آنها میتواند داغی و سوزش کف پا باشد.بنابراین در درمان سوزش کف پا(داغی کف پا)،بایستی حتما مصرف الکل را متوقف نمود.

از سایر علل داغی پا میتوان به چاقی واضافه وزن ونیز بیماری پای ورزشکاران اشاره نمود.
بنابراین بایستی در درمان سوزش پا(داغی پا)(گزگز شدن پا)،حتما به افزایش وزن واصلاح چاقی،توجه خاص مبذول نمود.
همچنین از علل دیگر گزگز شدن پا(گزگز شدن کف پا)،به ضربه خوردن به بدن،تومورهای عصبی و نورومانیز اشاره نمود.

برای اطلاع کامل از مطالب کاملدراین زمینه، میتوانید به سایت دکتر هادی زاده،زیرعنوان بهترین متخصص قلب و عروق اصفهان،(بهترین فوق تخصص قلب و عروق اصفهان)مراجعه نمایید.

برای درمان صحیح سوزش کفپا(گرمی کف پا)(داغی کف پا)(گزگز کردن پا)(مورمور شدن پا)،بایستی ابتدا به علل احتمالی که میتوانند باعث ایجاد مور مور شدن پا و گزگز شدن پاشوند پرداخت و پس از شناخت علت ایجاد گرمی پا، انهاراحذف نمود.برخی موارد میتوان با تجویز برخی ویتامینها( بویژه گروه ویتامین های ب)،به درمان وبهبود مور مور شدن پاها کمک نمود.

روشهای مختلف دیگر ی برای درمان این بیماری وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها اشاره کنیم.
این سلسله مقالات را میتوانید در سایت دکتر هادی زاده،زیر عنوان بهترین متخصص قلب و عروق اصفهان.(بهترین دکتر قلب و عروق اصفهان)پیگیری نمایید.

این مقاله ادامه سلسله مقالات در کلینیک قلب و عروق (کلینیک واریس اصفهان و فوق تخصص قلب و عروق) استکه در زمینه ی سوزش کف پا (گرمی پا) (داغی پا) نگاشته شده است. در مقالات قبلی اشاره کردیم که سوزش پا (داغی پا)، شکایت نسبتا شایعی است که در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند اما در سنین بالاتر،احتمال بروز بیشتری دارد، همچنین بیان نمودیم که علل مختلفی می توانند باعث ایجاد گرمی پا (داغی پا) شوند، که به تعداد زیادی از علل آن اشاره شد.

در مورد روش‌های مختلف درمانی برای درمان سوزش کف پا (داغی کف پا ) (گرمی کف پا) می توان به روش‌های کاهش تعریق کف پا(از جمله پوشیدن جوراب نخی و یا استفاده از روش‌های مختلفی که باعث کاهش تعریق کف پا می شوند، اشاره نمود.

همچنین توصیه می شود پا را با استفاده از آب خنک شستشو داد(البته شستشو با یخ توصیه نمی شود)
توصیه می شود در زمان استراحت، پا ها را بالا نگهدارند .(بشرط آنکه اختلال خونرسانی به پا در اثر تنگی شریان‌ها ی پا نباشد)، کفش مناسب پوشیده شود. از الکل اجتناب نمایند، مواد مسکن را کمتر مصرف نمایند، مواد مغذی روزانه را بیشتر مصرف کنند. بویژه گروه ویتامین‌ها ی ب.
همچنین گاهی استفاده از برخی کرم ها و پماد ها می توانند باعث بهبود سوزش کف پا .(داغی کف پا) (گرمی کف پا) یا مور مور شدن پا و گز گز شدن پا شوند.

باید دقت نمود که در بسیاری از موارد پارستیزی، می تواند خود رابا احساساتی غیر از سوزش پا. (گرمی پا) (داغی پا) نشان دهد بدین صورت که گاهی بیماران از قرمز ی. التهاب و ورم، زیاد شدن احساس دما و داغی پا ها. درد کف پا و زیاد شدن عرق پا نیز خود را نشان دهد.

همچنین با با توجه به اینکه اشاره کردیم که یکی از علل گرمی پا (داغی پا). فعالیت بیش از حد دارد آن را تعدیل نمایدو نیز اضافه وزن بیمار نیز از علل مهم شایع استکه در درمان داغی کف پا، بایستی آن را مدنظر قرار داد و درمان نمود.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

2 دیدگاه دربارهٔ «سوزش کف پا(داغی کف پا)(گرمی کف پا)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا